Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Podfigurna

Przedmiot: Matematyka

Temat: Jak znaleźć wartość sinusa, gdy znany jest tangens

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VII. Trygonometria. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) wykorzystuje definicje funkcji: sinus, cosinus i tangens dla kątów od 0° do 180°, w szczególności wyznacza wartości funkcji trygonometrycznych dla kątów 30°, 45°60°;

4) korzysta ze wzorów sin2α+cos2α=1, tgα=sinαcosα.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • konstruuje trójkąt prostokątny, znając tangens (sinus lub cosinus) jednego kąta

  • oblicza wartości funkcji trygonometrycznych, mając daną wartość jednej z nich

  • przekształca wyrażenia stosując definicje funkcji trygonometrycznych oraz związki między funkcjami trygonometrycznymi tego samego kąta

  • analizuje zadania oraz wybiera najefektywniejszą metodę prowadzącą do ich rozwiązania

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • wykład informacyjny

  • burza mózgów

  • pokaz multimedialny

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu

  • projektor multimedialny

  • e–podręcznik

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie podają definicje funkcji trygonometrycznych kąta ostrego (zapisują je na tablicy).

  2. Uczniowie podają związki między funkcjami trygonometrycznymi (zapisują je na tablicy).

  3. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3–osobowe.

  2. Uczniowie w grupach analizują metodę opartą na zastosowaniu definicji funkcji trygonometrycznych do skonstruowanego trójkąta prostokątnego zawartą w sekcji „Przeczytaj”.

  3. Uczniowie przedyskutowują na forum całej klasy rozwiązania przykładów rozwiązanych I metodą zawartych w sekcji „Przeczytaj”.

  4. Uczniowie w grupach analizują metodę opartą na wykorzystaniu związków między funkcjami trygonometrycznymi tego samego kąta zawartą w sekcji „Przeczytaj”.

  5. Uczniowie przedyskutowują na forum całej klasy rozwiązania przykładów rozwiązanych drugą metodą zawartych w sekcji „Przeczytaj”.

  6. Nauczyciel prezentuje animację z metodami rozwiązywania zadań.

  7. Uczniowie samodzielnie rozwiązują wybraną przez siebie metodą zadania znajdujące się pod animacją – porównują swoje rozwiązania z rozwiązaniem znajdującym się w odpowiedzi.

  8. Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia interaktywne.

  9. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów udzielając im wskazówek.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia aktywność uczniów.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest rozwiązanie pozostałych ćwiczeń interaktywnych.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Materiały zawarte w animacji uczniowie mogą wykorzystać w przygotowaniu się do lekcji. Umożliwi im to wystąpienie na zajęciach w roli ekspertów.