Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Karta Polaka i repatriacja
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IV. Aspekty etniczne życia społecznego.
Uczeń:
5) wyjaśnia założenia Karty Polaka i repatriacji; analizuje przyjęte w nich rozwiązania, wykazując ich mocne i słabe strony.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje powody uregulowania przez ustawodawcę możliwości przyznawania Karty Polaka oraz kwestii repatriacji;
wyjaśnia warunki, które musi spełnić osoba ubiegająca się o Kartę Polaka oraz osoba, która chce skorzystać z możliwości repatriacji;
charakteryzuje uprawnienia posiadaczy Karty Polaka i repatriantów.
Strategie nauczania:
dyskusja;
analiza materiałów źródłowych;
rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych.
Metody i techniki nauczania:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie zapoznają się z treścią wprowadzenia, a następnie chętne/wybrane osoby wskazują:
różnice pomiędzy intencjami przyświecającymi ustawodawcy podczas tworzenia dwóch wspomnianych we wprowadzeniu ustaw;
przesłanki i historyczne okoliczności, do których odwołują się przytoczone wprowadzenia do aktów prawnych.
Faza realizacyjna
1. Klasa ogląda animację dotyczącą Karty Polaka i repatriacji. Następnie chętne/wybrane osoby:
wyjaśniają najważniejsze różnice pomiędzy statusem repatrianta i posiadacza Karty Polaka;
rozważają, jakie motywacje mogły kierować twórcami ustawy o Karcie Polaka oraz ustawy o repatriacji – wyjaśniają powody, dla których państwo polskie stworzyło odpowiednie przepisy w tym obszarze.
2. Klasa dzieli się na grupy czteroosobowe. Każda grupa przygotowuje plakat informacyjny dla potencjalnych repatriantów lub posiadaczy Karty Polaka. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie rozwieszają plakaty w sali w formie „galerii”. Wszyscy uczniowie oglądają plakaty przygotowane przez inne grupy. Chętne/wybrane osoby recenzują pracę swoich kolegów i koleżanek, wskazując walory informacyjne plakatów.
3. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia interaktywne 4–8. Chętne/wybrane osoby przedstawiają swoje rozwiązania. Reszta klasy weryfikuje ich poprawność.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie samodzielnie rozwiązują i sprawdzają pozostałe ćwiczenia interaktywne.
2. Nauczyciel rozpoczyna dyskusję: Karta Polaka i repatriacja – wady i zalety polityki państwa polskiego wobec Polaków poza granicami państwa.
Praca domowa:
Poszukaj informacji na temat problemów, jakie napotykają repatrianci powracający do Polski. Rozważ działania, jakie można by podjąć, by wyeliminować te problemy.
Materiały pomocnicze:
Marek Kozubal, Trudna repatriacja ofiar zsyłek, rp.pl.
Repatriacja. Uznanie za repatrianta, archiwum.mswia.gov.pl.
Ustawa z dnia 7 września 2007 o Karcie Polaka, prawo.sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji, prawo.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animacja i ilustracja interaktywna mogą zostać wykorzystane przez uczniów jako baza do stworzenia prezentacji na temat Karty Polaka i repatriacji lub w trakcie powtórki materiału.