Autor: Joanna Oparek

Przedmiot: Język polski

Temat: Echa wydarzeń historycznych w wybranych mitach starożytnych

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
7) odróżnia dyskusję od sporu i kłótni;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
8) tworzy plan kompozycyjny i dekompozycyjny tekstów o charakterze argumentacyjnym;
IV. Samokształcenie.
9) wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • zdefiniuje trzy podstawowe znaczenia pojęcia „mit”;

  • ustali, w jaki sposób mitologia twórczo przetwarzała wydarzenia historyczne i w jakim celu to robiła;

  • określi faktyczne przyczyny wojny trojańskiej oraz położenie geograficzne antycznej Troi;

  • wykaże, że w micie trojańskim można odnaleźć echa wydarzeń historycznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapisanie na kartkach źródeł, z których czerpiemy wiedzę o starożytnych mitach. Uczniowie przygotowują swoje propozycje. Na liście powinny znaleźć się dzieła przypisywane Homerowi IliadaOdyseja, dramaty Ajschylosa, Sofoklesa, Eurypidsesa i Arystofanesa, Theogonia Hezjoda, prace Herodota, a także utwory poetów greckich i rzymskich Owidiusza i Wergiliusza, Metamorfozy Apulejusza.

Faza wprowadzająca:

  1. Uczniowie przedstawiają przygotowane źródła. Nauczyciel może dodać, że już w starożytnosci (VI wiek p.n.e) pojawili się mitografowie, którzy spisywali prozą i porównywali ze sobą różne wersje mitów greckich, próbowali je tłumaczyć, ustalali chronologię przedstawianych w mitach wydarzeń i tworzyli genealogię postaci. Za pioniera uznaje się Hezjoda, jako autora Theogonii – eposu, w którym zostały opisane kolejne generacje bogów, od początku świata. Uważa się, że pierwsi badacze mitów nie wprowadzali rozróżnienia na mit i historię, jednak z czasem (IV wiek p.ne.) pojawiły się dzieła, w których poszukiwano sposobów wyjaśnienia znaczenia mitów – racjonalistycznej wykładni. Rzymianie poznali mity dzięki opracowaniom mitografów greckich. Zapisy te przetrwały w manuskryptach średniowiecznych.

  2. Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję, zapowiadającą temat lekcji – stawia pytania, czy mity, które poznajemy dzięki literaturze i opracowaniom mitografów, są również źródłem wiedzy historycznej i w jaki sposób łączą wierzenia starożytnych Greków (oraz zapożyczenia z wierzeń innych narodów), wątki fantastyczne i elementy prawdy historycznej.

  3. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji, nawiązując do dyskusji. Ustala również cele lekcji i kryteria sukcesu.

  4. Nauczyciel stawia pytanie, czym jest mit, a chętni uczniowie udzielają odpowiedzi – stanowi to przejście do treści sekcji „Przeczytaj”.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel stawia pytanie, w jakim stopniu treść materiału zmieniła przekonanie uczniów o obecności elementów prawdy historycznej w symbolicznym przekazie mitów greckich. Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi, a inni uzupełniają.

  2. Nauczyciel może zaproponować uczniom stworzenie symbolicznej mapy mitów genealogicznych i tych, w których pojawiają się ukryte odniesienia do historycznych podbojów lub przemian kulturowych. Każdemu z mitów opisanych w sekcji „Przeczytaj” uczniowie przyporządkowują konkretne wydarzenia historyczne (według interpretacji Roberta Gravesa).

  3. Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną i wykonują polecenia 1 i 2. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel komentuje.

  4. Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i zapoznają się z tekstem do ćwiczeń. Następnie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie – wypowiedź na temat: W jaki sposób wydarzenia historyczne znajdują odzwierciedlenie w mitach?

  2. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na różnicę miedzy bezpośrednimi odniesieniami do konkretnych wydarzeń (wojna trojańska) a symbolicznym ujęciem wydarzeń (mit o zwycięstwie Apollina nad Marsjaszem, który według Roberta Gravesa upamiętnia helleński podbój Frygii i Arkadii).

  3. Nauczyciel może dodać jako ciekawostkę, że greccy filozofowie (Arystoteles, Epikur i Plutarch) krytykowali mity, twierdząc, że są moralnie bezwartościowe, bezsensowne i zawierają bajki – kłamliwe słowa. Zaznacza przy tym, że należy jednak uznać, iż dawne generacje tworzące mity uważały je za właściwą dla ich mentalności (myślenie mitologiczne) interpretację zjawisk i wydarzeń, których doświadczały. Trzeba też pamiętać, że mity przekazywane ustnie ulegały rozlicznym zmianom, a następnie przetwarzali je starożytni poeci. Mity pozwalają nam dowiedzieć się, jaki był system wartości ludzi tamtych epok, jak rozumieli oni honor, sprawiedliwość, dobro i zło. Jest to źródło wiedzy dla antropologii historycznej.

  4. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

  1. Wyszukaj materiały i napisz wypracowanie na temat: Starożytni mitografowie jako pierwsi historycy.

Materiały pomocnicze:

  • Aleksander Krawczuk, Wojna trojańska. Mit i historia, Warszawa 1985.

  • Pierre Grimal, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, przeł. Maria Bronarska i in., Wrocław 1987.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Ilustracja interaktywna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.