Dla nauczyciela
Autor: Krzysztof Kowaluk
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Stan przestrzegania praw mniejszości narodowych i etnicznych w wybranym państwie europejskim – raport
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
IV. Prawa człowieka i ich ochrona.
Uczeń:
5) pozyskuje w środkach masowego przekazu (między innymi na stronach organizacji pozarządowych broniących praw człowieka) informacje o przypadkach naruszania praw człowieka w państwach demokratycznych i przygotowuje analizę na ten temat.
Zakres rozszerzony
IV. Aspekty etniczne życia społecznego.
Uczeń:
6) analizuje stan przestrzegania praw mniejszości narodowych i etnicznych w Rzeczypospolitej Polskiej i w innym wybranym państwie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia europejskie regulacje dotyczące praw mniejszości narodowych;
wyjaśnia uwarunkowania konfliktów politycznych wokół mniejszości narodowych;
opisuje przypadek mniejszości narodowych w Chorwacji.
Strategie nauczania:
lekcja odwrócona;
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed zajęciami
1. Uczniowie zapoznają się z materiałem z sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna
1. Uczniowie oglądają film „Historyczne uwarunkowania konfliktu serbsko‑chorwackiego” i wykonują znajdujące się pod nim pierwsze polecenie.
2. Nauczyciel przedstawia temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna
1. Dwoje uczniów przedstawia przygotowaną przed zajęciami prezentację na temat Konwencji ramowej Rady Europy o ochronie mniejszości narodowych.
2. Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję w formacie burzy mózgów na temat: „Czy Chorwacja przestrzega zasad Konwencji Ramowej?”.
3. Nauczyciel inicjuje dyskusję w formacie burzy mózgów na temat sporów politycznych wokół narodu oraz praw mniejszości narodowych. Zadaje uczniom następujące pytania: Czym jest państwo narodowe? Jaką rolę odgrywa naród w tożsamości zbiorowej współczesnego człowieka? Czy może istnieć państwo różnych narodów? Czy pluralizm narodowy zagraża spójności społecznej? Jak pogodzić w jednym państwie narody, które stoją na gruncie sprzecznych ze sobą narracji? Co jest ważniejsze: prawa jednostki czy prawa zbiorowości?
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel podsumowuje wcześniejsze dyskusje. Zwraca uwagę na zagadnienie konfliktu wartości, z którymi borykają się współczesne państwa.
2. Uczniowie wykonują ćwiczenia 5–8 z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–4 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Piotr Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2012.
Konstytucja Republiki Chorwackiej z 22 grudnia 1990 r., libr.sejm.gov.pl.
Angelika Zanki, Relacja z konferencji „Mniejszości narodowe w Chorwacji – problem (nie)rozwiązany?”, researchgate.net.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film może zostać wykorzystany przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć w charakterze podsumowania.