Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: O trzech przemianach Nietzscheańskich
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Przedstawisz motywy Nietzscheańskiej krytyki moralności tradycyjnej i chrześcijaństwa.
Wyjaśnisz pojęcia woli mocy, amor fati i przewartościowania wszystkich wartości.
Scharakteryzujesz główne postacie zwierzęce w metaforyce Nietzschego.
Przeanalizujesz fragmenty Tako rzecze Zaratustra Fryderyka Nietzschego.
Cele operacyjne. Uczeń:
przedstawia motywy Nietzscheańskiej krytyki moralności tradycyjnej i chrześcijaństwa;
wyjaśnia pojęcia woli mocy, amor fati i przewartościowania wszystkich wartości;
charakteryzuje główne postacie zwierzęce w metaforyce Nietzschego;
analizuje fragmenty Tako rzecze Zaratustra Fryderyka Nietzschego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
lego logos;
animacja;
praca z multimedium.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „O trzech przemianach Nietzscheańskich”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 2 z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w zakładce „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat lekcji i cele zajęć, które wyświetla przy użyciu tablicy interaktywnej lub rzutnika, oraz wspólnie z uczestnikami zajęć ustala kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. sprawdza, kto wykonał zadane ćwiczenie. Może wyświetlić odpowiedzi uczniów na tablicy interaktywnej. Prosi wybranego ucznia o uzasadnienie swojego rozwiązania. Dyskusja.
Faza realizacyjna:
Lego logos. Praca z treścią e‑materiału metodą lego logos. Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Następnie, w zależności od liczebności klasy, w 2‑4-osobowych grupach układają konstrukcje z klocków lego, odzwierciedlające budowę i znaczenie przeczytanego tekstu. Następnie każda grupa prezentuje swoją konstrukcję, przedstawiając jednocześnie sposób odczytania tekstu. Nauczyciel, na podstawie uczniowskich propozycji, inicjuje krótką dyskusję.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla materiał z sekcji „Animacja”, a następnie czyta polecenia:
- Na podstawie animacji opisz za pomocą trzech haseł każdą z metafor zwierzęcych użytą przez Nietzschego.
- Określ, które zwierzęta realizują postawy, jakie – zdaniem filozofa – należy rozwijać, a które są uosobieniem cech negatywnych. Zastanów się także, do którego z tych zwierząt jest ci najbliżej.
Uczniowie wykonują zadanie w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając uczniom informacji zwrotnej.Ćwiczenia przedmiotowe. Nauczyciel, korzystając z tablicy interaktywnej lub rzutnika, wyświetla treść ćwiczenia nr 3. Uczniowie pracują nad odpowiedziami indywidualnie. Następnie nauczyciel sprawdza w panelu użytkownika udzielone odpowiedzi i omawia je z uczniami.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania nauczyciel inicjuje dyskusję na temat: Dlaczego lew nie jest ostatnim stadium rozwoju Nietzscheańskiego twórcy?
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wspólnie z uczniami poddaje refleksji proces dydaktyczny: czego się uczniowie nauczyli, czy osiągnęli założone cele?
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Własnymi słowami wyjaśnij, co oznacza stwierdzenie Nietzschego, że: „co jest złem a co dobrem, tego nikt jeszcze nie wie – wyjąwszy twórcę jedynie”.
Materiały pomocnicze:
Słownik‑przewodnik filozoficzny. Osoby, problemy, terminy, oprac. zbiorowe, Lublin 2012.
Hollingdale R.J., Nietzsche, tłum. W. Jeżewski, Warszawa 2001.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Animacja” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.