Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1BzM9KhZQBKA1
Ćwiczenie 1
Wybierz poprawne dokończenie zdania. Pojęcie woli mocy oznacza... Możliwe odpowiedzi: 1. umiłowanie naszego losu takim, jaki jest., 2. przewartościowanie wszystkich wartości., 3. pewne siły, jakie posiada każdy z nas., 4. postawę smoka walczącego z lwem.
RdI9ru9s5mBng1
Ćwiczenie 2
Wybierz poprawne dokończenie zdania. Dzieło Tako rzecze Zaratustra nosi podtytuł Książka dla wszystkich i dla nikogo, gdyż... Możliwe odpowiedzi: 1. Nietzsche nie chciał, aby treść jego dzieła rozumieli ci, których uważał za filistrów i motłoch., 2. Nietzsche uważał, że z tego dzieła czytelnik ma wynieść tylko to, co jest w stanie zrozumieć., 3. Nietzsche nie pisał tej pracy dla konkretnych jej adresatów., 4. Nietzsche ironicznie podkreślał w ten sposób, że cały traktat napisał tylko i wyłącznie dla siebie.
R1GzcbPqXxq7S11
Ćwiczenie 3
W poniższym zestawieniu znajdują się twierdzenia dotyczące zwierzęcych metafor w filozofii Nietzschego. Oceń ich prawdziwość. 1. Osioł jest metaforą dotyczącą całego „życia” chrześcijańskiego Boga. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 2. Orzeł jest dla Zaratustry „najroztropniejszym zwierzęciem”. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 3. Lew jest przejściowym stadium rozwoju jednostki twórczej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 4. Smok jest metaforą ogółu norm obowiązujących w życiu społecznym. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. 5. Lew i orzeł towarzyszyli Zaratustrze w jego pustelni. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
1
Ćwiczenie 4

Przeczytaj ponownie wypowiedź Zaratustry, a następnie wskaż zdania, które poprawnie oddają postawę wielbłąda.

Zapoznaj się ponownie z wypowiedzią Zaratustry, a następnie wybierz zdania, które poprawnie oddają postawę wielbłąda.

1
Fryderyk Nietzsche Tako rzecze Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo

Wiele jest ciężaru dla ducha, dla silnego jucznego ducha, w którym pokora zamieszka: wszystkiego, co ciężkie i najcięższe, pożąda jego siła. Cóż jest ciężkie? pyta juczny duch i klęka, jak wielbłąd, aby go dobrze obładowano. Cóż jest najcięższe dla was, bohaterzy? pyta juczny duch, abym to na siebie wziął i radował się sile swej. Nie jest‑że to: siebie poniżać, aby swej wyniosłości ból sprawić? Pozwolić święcić swemu szaleństwu, aby móc drwić ze swej mądrości? Nie jest‑że to: z własną wonczas rozstawać się sprawą, gdy ona zwycięstwo świecić poczyna. Na wysokie wspinać się góry, aby kusiciela kusić? Lub może to: żywić się żołędźmi i trawą poznania i w imię prawdy na głód duszy cierpieć? Lub może – chorym być, a pocieszycieli odprawiać, z głuchymi przyjaźń zawierać, którzy nigdy nie usłyszą, czego pragniesz? Lub może w brudną leźć wodę, jeśli taka jest woda prawdy, i zimnych żab oraz ropuch gorących nie odpychać od siebie? Lub może – kochać tych, co nami gardzą, do upiora rękę wyciągać, gdy ten straszyć nas zechce? Wszystko – najcięższe bierze na siebie juczny duch i niczem wielbłąd, na pustynię dążący, śpieszy i on na swą pustynię.

1 Źródło: Fryderyk Nietzsche, Tako rzecze Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo, tłum. W. Berent, Poznań 2000, s. 21.
R1VOSlY1qntrl
Możliwe odpowiedzi: 1. Każdy wielbłąd z czasem rusza na pustynię., 2. Ten, kto na zawsze pozostaje wielbłądem, nigdy nie dąży do doskonałości własnej osoby., 3. Wielbłąd godzi się na wszystko, co go spotyka., 4. Wielbłąd jest wierny zasadzie amor fati.
21
Ćwiczenie 5

Własnymi słowami wyjaśnij, co oznacza stwierdzenie Nietzschego, że: „co jest złem, a co dobrem, tego nikt jeszcze nie wie – wyjąwszy twórcę jedynie”.

R9x0RKGKsDM42
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

W czasach Nietzschego powszechne zainteresowanie budziły teorie Darwina, jednak filozof sam siebie nazywał „antydarwinistą”. Przeczytaj jego poniższą wypowiedź, a następnie odpowiedz na pytanie: o jakim zagrożeniu, na które musi uważać twórcza jednostka, jest w nim mowa?

W czasach Nietzschego powszechne zainteresowanie budziły teorie Darwina, jednak filozof sam siebie nazywał „antydarwinistą”. Zapoznaj się z jego poniższą wypowiedzią, a następnie odpowiedz na pytanie: o jakim zagrożeniu, na które musi uważać twórcza jednostka, jest w nim mowa?

1
Fryderyk Nietzsche Zmierzch bożyszcz

Co się tyczy osławionej walki o życie, to wydaje mi się, że na razie jest ona bardziej głoszona, niż dowiedziona. Występuje ona, ale jako wyjątek; całościowy widok życia nie przedstawia niedostatku, głodu, lecz wręcz przeciwnie, bogactwo, bujność, a nawet absurdalne trwonienie – gdzie toczy się walkę, tam walczy się o moc. Jeżeli jednak założyć, że taka walka istnieje – i faktycznie, występuje ona – to niestety jej wynik przedstawia się przeciwnie, niż życzyłaby sobie tego szkoła darwinowska, niż być może należałoby sobie tego wraz z nią życzyć: mianowicie niekorzystnie dla silnych, uprzywilejowanych, szczęśliwych wyjątków. (…) Gatunki nie wzrastają w doskonałości: słabi stale zapanowują nad silnymi – co bierze się stąd, że są liczni, że są także roztropniejsi.

4 Źródło: Fryderyk Nietzsche, Zmierzch bożyszcz, tłum. P. Pieniążek, Kraków 2004, s. 64.
R1ZK7z42MAZUV
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Własnymi słowami wyjaśnij, na czym polega różnica pomiędzy Zaratustrą historycznym a Zaratustrą Nietzscheańskim.

RFbATROfSFVBQ
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Własnymi słowami wyjaśnij, dlaczego lew nie jest ostatnim stadium rozwoju Nietzscheańskiego twórcy.

R1AeTsFPw8wFd
(Uzupełnij).