Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Narodziny i teraźniejszość transplantologii
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przedstawisz najważniejsze wydarzenia w historii transplantologii.
Omówisz problemy współczesnej transplantologii.
Wyjaśnisz prawne aspekty transplantacji narządów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
wykład;
mapa myśli;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium („Audiobook”). Nauczyciel odtwarza na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika audiobook.
Praca z e‑materiałem. Uczniowie na podstawie treści zawartych w sekcji „Przeczytaj” i „Audiobook” zapisują na kartkach minimum pięć pytań dotyczących tematu lekcji. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Uczniowie dzielą się na 5‑osobowe grupy, losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.
Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenie nr 1 do audiobooka („Na podstawie audiobooka przedstaw sposób, w jaki transplantolodzy minimalizują ryzyko odrzucenia przeszczepu”) oraz polecenie nr 2 („Wyjaśnij, na czym polega zgodność tkankowa i przedstaw jej znaczenie w transplantologii”). Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza ich na prawidłowe rozwiązanie.
Praca z drugim multimedium („Grafika interaktywna”). Uczniowie zapoznają się z materiałem. Klasa dzieli się na grupy. Każdy zespół opracowuje odpowiedź do polecenia nr 1: „Wyjaśnij, dlaczego pierwsze udane przeszczepienia narządów związane są z transplantacjami pomiędzy bliźniakami jednojajowymi”. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie liderzy grup odczytują swoją propozycję. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Faza podsumowująca:
Klasa wspólnie wykonuje na tablicy mapę pojęć podsumowującą zajęcia.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W tym kontekście dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji oraz wyjaśnia wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj polecenie nr 2 z sekcji „Grafika interaktywna”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z materiałem w sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębić swoją wiedzę.