Imię i nazwisko autora:

Tomasz Sobiepan

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Praktyczne zastosowania II prawa Kirchhoffa

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
VIII. Prąd elektryczny. Uczeń:
12) analizuje dodawanie i odejmowanie napięć w obwodzie z uwzględnieniem źródeł i odbiorników energii (II prawo Kirchhoffa).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. opisuje II prawo Kirchhoffa,

  2. umiejętnie wykorzystuje to prawo w praktyce,

  3. analizuje rozkład potencjałów i napięć w obwodzie elektrycznym,

  4. stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązania zadań.

Strategie nauczania

gamifikacja

Metody nauczania

gra dydaktyczna

Formy zajęć:

praca w grupach

Środki dydaktyczne:

film edukacyjny, zestaw zadań

Materiały pomocnicze:

e‑materiał: „Praktyczne zastosowania II prawa Kirchhoffa”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Zaciekawienie uczniów wg części „Czy to nie ciekawe?”. Podanie zasad gry i nagród.
Uzgodnienie z uczniami celów do osiągniecia na lekcji.
Zapoznanie się przez uczniów przed lekcją w częścią „Warto przeczytać” i z filmem edukacyjnym.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel dzieli uczniów na 3‑4 drużyny i rozpoczyna „teleturniej”.
Zasady gry: nauczyciel odczytuje i wyświetla zadanie. Drużyny rozwiązują je na czas i zgłaszają się, gdy są gotowe. Drużyna która zgłosi się jako pierwsza i przedstawi jedno poprawne rozwiązanie, otrzymuje 10 pkt. Następnie głos mają pozostałe drużyny, w kolejności zgłaszania się. Za każde wskazanie błędu w rozwiązaniu lub i innego sposobu, drużyna otrzymuje 5 pkt. Za każdym razem grupę musi reprezentować inny uczeń. Za osiągnięcie wyniku 100 pkt nauczyciel powinien „ufundować” nagrodę specjalną.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie tego, czego nauczyli się podczas lekcji (krótkie wypowiedzi ustne lub pisemne).
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

Uczniowie utrwalają wiedzę i umiejętności zdobyte w czasie lekcji przez rozwiązanie w domu zadań, których nauczyciel nie zdążył podać na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny oraz symulacja interaktywna mogą też służyć do samodzielnej nauki lub powtórzenia wiadomości.