Scenariusz zajęć

Autor: Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jaki charakter mogą mieć tlenki?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:

5) klasyfikuje tlenki pierwiastków o liczbach atomowych od 1 do 20 ze względu na ich charakter chemiczny (kwasowy, zasadowy, amfoteryczny i obojętny); wnioskuje o charakterze chemicznym tlenku na podstawie wyników doświadczenia.

Zakres rozszerzony

VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:

5) klasyfikuje tlenki ze względu na ich charakter chemiczny (kwasowy, zasadowy, amfoteryczny i obojętny); projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego przebieg pozwoli wykazać charakter chemiczny tlenku; wnioskuje o charakterze chemicznym tlenku na podstawie wyników doświadczenia.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, na czym polega klasyfikacja tlenków;

  • wyjaśnia, czym są zasady nazewnictwa w oparciu o tzw. system Stocka;

  • analizuje główne właściwości tlenków;

  • wykazuje, jak doświadczalnie potwierdzić charakter chemiczny danego tlenku;

  • porównuje zmianę charakteru chemicznego wybranych tlenków na tle układu okresowego.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • grafika interaktywna;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • eksperyment chemiczny;

  • bateria.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, kreda/marker;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie dokonują podziału tlenków pod względem ich charakteru chemicznego.

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.

  3. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, jakie zostaną użyte w czasie lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Eksperyment uczniowski – „Badanie charakteru chemicznego wybranych tlenków”. Uczniowie pracują w grupach i sprawdzają reaktywność tlenków wobec kwasów i wodorotlenków:

  • I grupa – reakcja tlenku fosforu(V) z roztworem wodorotlenku sodu i roztworem kwasu chlorowodorowego;

  • II grupa – reakcja tlenku wapnia z kwasem chlorowodorowym i roztworem wodorotlenku sodu;

  • III grupa – reakcja tlenku glinu z kwasem chlorowodorowym i z roztworem wodorotlenku sodu;

  • IV grupa – reakcja tlenku krzemu(IV) z wodą, kwasem chlorowodorowym i roztworem wodorotlenku sodu.
    Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy. w których rozwiązują problem badawczy. Uczniowie układają instrukcję wykonania, proponują odpowiednie szkło i sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki chemiczne. Po wyznaczonym czasie chętni uczniowie omawiają efekty pracy grup. Nauczyciel zatwierdza instrukcję. Uczniowie przeprowadzają eksperymenty wg ustalonych instrukcji, zapisują obserwacje, wnioski i równania reakcji w kartach pracy.

  1. Nauczyciel proponuje uczniom pracę w parach z wykorzystaniem grafiki interaktywnej. Uczniowie zapoznają się z poleceniem oraz wykonują zawarte w medium ćwiczenia.

  2. Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.

Faza podsumowująca:

1. Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% zaznaczają małymi, kolorowymi samoprzylepnymi karteczkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w 100%, zastanawiają się w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy?

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  1. Grafika interaktywna może być wykorzystana w trakcie lekcji oraz jako pomoc przy przygotowywaniu się do lekcji czy pracy kontrolnej. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać laboratorium samorozwoju celem uzupełnienia luk kompetencyjnych

Materiały pomocnicze:

  1. Nauczyciel przygotowuje planszę z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 510% do oceny stopnia opanowania zagadnień oraz małe kolorowe samoprzylepne karteczki dla uczniów.

  2. Doświadczenie chemiczne: „Badanie charakteru chemicznego tlenków”

  • Szkło i sprzęt laboratoryjny: statywy do probówek, probówki, zlewki, kolby stożkowe z korkami, łyżeczki do spalań, pipety, palniki, zapalniczka, łyżeczki, bagietki.

  • Odczynniki chemiczne: wskaźniki (uniwersalny papierek wskaźnikowy, oranż metylowy, fenoloftaleina), woda destylowana, wodorotlenek sodu, tlenek wapnia, tlenek glinu, tlenek krzemu(IV), fosfor czerwony, kwas chlorowodorowy.

  • Instrukcje wykonania eksperymentów tworzą uczniowie, które weryfikuje nauczyciel.

  1. Karty charakterystyk substancji chemicznych.

  2. Karta pracy ucznia:

R1env5jYrYx8f

Plik PDF o rozmiarze 77.76 KB w języku polskim