Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jaki charakter mogą mieć tlenki?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
5) klasyfikuje tlenki pierwiastków o liczbach atomowych od do ze względu na ich charakter chemiczny (kwasowy, zasadowy, amfoteryczny i obojętny); wnioskuje o charakterze chemicznym tlenku na podstawie wyników doświadczenia.
Zakres rozszerzony
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
5) klasyfikuje tlenki ze względu na ich charakter chemiczny (kwasowy, zasadowy, amfoteryczny i obojętny); projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego przebieg pozwoli wykazać charakter chemiczny tlenku; wnioskuje o charakterze chemicznym tlenku na podstawie wyników doświadczenia.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia, na czym polega klasyfikacja tlenków;
wyjaśnia, czym są zasady nazewnictwa w oparciu o tzw. system Stocka;
analizuje główne właściwości tlenków;
wykazuje, jak doświadczalnie potwierdzić charakter chemiczny danego tlenku;
porównuje zmianę charakteru chemicznego wybranych tlenków na tle układu okresowego.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
grafika interaktywna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
eksperyment chemiczny;
bateria.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, kreda/marker;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie dokonują podziału tlenków pod względem ich charakteru chemicznego.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, jakie zostaną użyte w czasie lekcji.
Faza realizacyjna:
Eksperyment uczniowski – „Badanie charakteru chemicznego wybranych tlenków”. Uczniowie pracują w grupach i sprawdzają reaktywność tlenków wobec kwasów i wodorotlenków:
grupa – reakcja tlenku fosforu() z roztworem wodorotlenku sodu i roztworem kwasu chlorowodorowego;
grupa – reakcja tlenku wapnia z kwasem chlorowodorowym i roztworem wodorotlenku sodu;
grupa – reakcja tlenku glinu z kwasem chlorowodorowym i z roztworem wodorotlenku sodu;
grupa – reakcja tlenku krzemu() z wodą, kwasem chlorowodorowym i roztworem wodorotlenku sodu.
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy. w których rozwiązują problem badawczy. Uczniowie układają instrukcję wykonania, proponują odpowiednie szkło i sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki chemiczne. Po wyznaczonym czasie chętni uczniowie omawiają efekty pracy grup. Nauczyciel zatwierdza instrukcję. Uczniowie przeprowadzają eksperymenty wg ustalonych instrukcji, zapisują obserwacje, wnioski i równania reakcji w kartach pracy.
Nauczyciel proponuje uczniom pracę w parach z wykorzystaniem grafiki interaktywnej. Uczniowie zapoznają się z poleceniem oraz wykonują zawarte w medium ćwiczenia.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
1. Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% zaznaczają małymi, kolorowymi samoprzylepnymi karteczkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w 100%, zastanawiają się w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grafika interaktywna może być wykorzystana w trakcie lekcji oraz jako pomoc przy przygotowywaniu się do lekcji czy pracy kontrolnej. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą wykorzystać laboratorium samorozwoju celem uzupełnienia luk kompetencyjnych
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje planszę z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co – do oceny stopnia opanowania zagadnień oraz małe kolorowe samoprzylepne karteczki dla uczniów.
Doświadczenie chemiczne: „Badanie charakteru chemicznego tlenków”
Szkło i sprzęt laboratoryjny: statywy do probówek, probówki, zlewki, kolby stożkowe z korkami, łyżeczki do spalań, pipety, palniki, zapalniczka, łyżeczki, bagietki.
Odczynniki chemiczne: wskaźniki (uniwersalny papierek wskaźnikowy, oranż metylowy, fenoloftaleina), woda destylowana, wodorotlenek sodu, tlenek wapnia, tlenek glinu, tlenek krzemu(), fosfor czerwony, kwas chlorowodorowy.
Instrukcje wykonania eksperymentów tworzą uczniowie, które weryfikuje nauczyciel.
Karty charakterystyk substancji chemicznych.
Karta pracy ucznia: