1
Pokaż ćwiczenia:
R1FsYozy0ypnS1
Ćwiczenie 1
Zaznacz prawidłowe stwierdzenie. Możliwe są więcej niż jedna poprawna odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Maksymalny dodatni stopień utlenienia pierwiastka w związkach z tlenem wzrasta wraz ze wzrostem numeru grupy układu okresowego, do której dany pierwiastek należy., 2. Dla pierwiastków z bloku sp maksymalnymi wartościowościami względem tlenu są wartości od I do VIII., 3. Maksymalny dodatni stopień utlenienia pierwiastka w związkach z tlenem maleje wraz ze wzrostem numeru grupy układu okresowego, do której dany pierwiastek należy., 4. Dla pierwiastków z bloku sp maksymalnymi wartościowościami względem tlenu są wartościowości od III do XII.
RiQvT3q5916891
Ćwiczenie 2
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
21
Ćwiczenie 3

Zaprojektuj doświadczenie, którego celem jest określenie charakteru chemicznego tlenku magnezu. W tym celu narysuj schematyczny rysunek, podaj obserwacje i wnioski.

RjrbwTTlOkO0O
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.

Zaprojektuj doświadczenie, którego celem jest określenie charakteru chemicznego tlenku magnezu. W tym celu opisz schemat doświadczenia, podaj obserwacje i wnioski.

R12pWs4ZAw0ov
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Przeprowadzono doświadczenie, przedstawione poniższym rysunkiem.

Przeprowadzono doświadczenie. Zapoznaj się z jego opisem.

Podaj przykład:

  • tlenku, dla którego obserwacja brzmi: „Ciało stałe uległo roztworzeniu”;

  • tlenku, dla którego obserwacja brzmi „Brak widocznych oznak reakcji”.

R62HEpvbPSPtH
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RGbTjibbXTvlV
(Uzupełnij).
R4oUnAZY3qCn5
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Który tlenek – baru czy berylu – reaguje zarówno z HCl, jak i NaOH? Odpowiedź uzasadnij i napisz odpowiednie równania reakcji.

Rj5M7g7xTt66W
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Lg0Z4gIQdHo
(Uzupełnij).
R20Qjrn6YJkGW
(Uzupełnij).
ROQlWsvtRdmv32
Ćwiczenie 6
Napisz, co powstanie w wyniku reakcji tlenku litu, tlenku berylu oraz tlenku chloru siedem z: 1. wodą, 2. podczas reakcji z kwasem, na przykład ha ce el, 3. w reakcji z mocną zasadą, na przykład z ka o ha.
RqvPxq5IAocC53
Ćwiczenie 7
Mając do dyspozycji cztery tlenki: ce a o, em en o, en dwa o trzy, zet en o, napisz, czy reagują , czy też nie reagują z wodą, z kwasem oraz z zasadą. Napisz, jaki mają charakter chemiczny - kwasowy, zasadowy czy amfoteryczny.
RDGXhzEIXKEvY3
Ćwiczenie 8
Masz do dyspozycji następujące tlenki: ce o (charakter obojętny), ce o dwa (charakter kwasowy), el i dwa o (charakter zasadowy), es i o dwa (charakter kwasowy), pe cztery o dziesięć (charakter kwasowy). Napisz, czy reagują czy też nie reagują z kwasem, z zasadą czy z wodą.
31
Ćwiczenie 9

Dla każdego z następujących tlenków: CO2, Li2O, SiO2, P4O10 zapisz równania reakcji chemicznych, za pomocą których wykażesz ich charakter chemiczny, pamiętając o warunkach, w których dana reakcja przebiega – np. ogrzewanie, katalizator.

R3dkrnr9HPRwc
(Uzupełnij).
RbMvJ7dlFrXh9
(Uzupełnij).