Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Autor: Zuzanna Szewczyk
Przedmiot: biologia
Temat: Mutacje – kryteria podziału i rodzaje
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia kryteria podziału mutacji;
odróżnia mutacje somatyczne i generatywne, samoistne i indukowane, genowe i chromosomowe;
charakteryzuje poszczególne rodzaje mutacji z uwzględnieniem kryterium podziału;
opisuje skutki mutacji, odnosząc się do zdolności adaptacyjnych organizmu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
analiza grafiki interaktywnej.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze papieru A1, flamastry.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji, nawiązując do zagadnień opisanych w tekście otwierającym e‑materiał.
Uczniowie interpretują ilustrację z okładki, wskazując na jej powiązania z tematem.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji i określa kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” e‑materiału.
Nauczyciel dzieli uczniów na sześć grup. Zadaniem każdego zespołu jest przygotowanie krótkiej prezentacji w postaci mapy myśli na przydzielony temat:
Grupa I – Mutacje somatyczne
Grupa II – Mutacje generatywne
Grupa III – Mutacje spontaniczne
Grupa IV – Mutacje indukowane
Grupa V – Mutacje genowe
Grupa VI – Mutacje chromosomowe
Podczas opracowywania mapy myśli uczniowie wykorzystują e‑materiał oraz zasoby internetowe.
Grupy prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel ocenia poprawność każdej prezentacji, wskazuje błędy, uzupełnia brakujące informacje. Nauczyciel wspólnie z uczniami omawia podział mutacji ze względu na ich skutek dla organizmu.
Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną. Następnie, pracując w parach, wykonują polecenia 1 i 2. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, w razie potrzeby naprowadza ich na prawidłowe rozwiązanie.
Każdy z uczniów rozwiązuje samodzielnie ćwiczenie nr 7 i ćwiczenie nr 8. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy wspólnie ustosunkowuje się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca
Uczniowie rozwiązują ćwiczenie interaktywne nr 3. Następnie przygotowują podobne zadanie (typu „prawda/fałsz”) dla osoby z pary. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji pod kątem zaangażowania w dyskusję, jakości opracowanych materiałów i współpracy w grupie.
Praca domowa
Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 1 i 2 oraz 4 i 5.
Materiały pomocnicze
Neil A. Campbell i in., Biologia Campbella, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
Encyklopedia szkolna. Biologia, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej
Grafikę interaktywną można także wykorzystać na lekcji Zmienność organizmów.