Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Głowa państwa czy „strażnik żyrandola”?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
III. Organy władzy publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
5) wykazuje znaczenie, jakie dla pozycji ustrojowej Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej ma fakt wyborów powszechnych; przedstawia kompetencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej: ceremonialno‑reprezentacyjne, w stosunku do rządu, parlamentu i władzy sądowniczej, w polityce zagranicznej oraz bezpieczeństwa państwa; analizuje – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – poziom legitymizacji społecznej władzy prezydenckiej;
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
2) analizuje sposób wyboru i charakteryzuje formę (jednoosobowa lub kolegialna) głowy państwa we współczesnych republikach; odróżnia prerogatywy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej od innych jego uprawnień.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
porządkuje wiedzę dotyczącą urzędu Prezydenta RP;
analizuje pozycję ustrojową Prezydenta RP;
przedstawia siedzibę Prezydenta RP.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
rybi szkielet;
dyskusja;
analiza materiałów źródłowych;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z działalnością Prezydenta RP relacjonowaną na jego oficjalnej stronie internetowej.
Faza wstępna
1. Uczniowie podczas burzy mózgów tworzą mapę pojęć do hasła „Prezydent RP”.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Przypomnienie wiadomości. Uczniowie wspólnie (na tablicy) tworzą rybi szkielet – Kompetencje Prezydenta RP. Główne zagadnienie wpisują w miejsc głowy szkieletu, większe ości uzupełniają kategoriami kompetencji Prezydenta RP (np. polityka zagraniczna), przy mniejszych wpisują przykłady kompetencji w każdym z obszarów.
2. Na podstawie informacji ze strony prezydent.pl uczniowie podają przykłady działalności głowy państwa, które są realiacją jego kompetencji.
3. Zapoznanie ze schematem „Udział Prezydenta RP w procesie legislacyjnym”. Uczniowie w grupach analizują dane, porównując aktywność legislacyjną kolejnych głów państwa. Wnioski dotyczące podobieństw i różnic przedstawiane są na forum klasy. Uczniowie indywidualnie zapisują je w ćwiczeniu 1 do multimedium.
4. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia 1–10. Chętne/wybrane pary odczytują swoje rozwiązania, a pozostali uczniowie weryfikują ich poprawność.
Faza podsumowująca
1. Dyskusja: Strażnik państwa czy „strażnik żyrandola”? – o pozycji ustrojowej Prezydenta RP.
2. Chętne/wybrane osoby podsumowują zajęcia ze swojego punktu widzenia.
Praca domowa:
Poszukaj w dostępnych źródłach materiału na temat referendum konstytucyjnego, które chciał przeprowadzić prezydent Andrzej Duda. Przygotuj argumenty i kontrargumenty do dyskusji: Jakiej prezydentury chcemy w Polsce? Możliwe, że o tym między innymi trzeba będzie zdecydować w referendum konstytucyjnym. Prezydent Andrzej Duda rozpoczął już cykl publicznych konsultacji i przyznał, że jego kompetencje powinny być większe lub nie powinno ich być w ogóle. Czy władza prezydencka jest obecnie zbyt mała, czy zbyt duża?
Materiały pomocnicze:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., sejm.gov.pl.
Bartosz Goździk, Kodeks wyborczy, pkw.gov.pl.
Oficjalna strona Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, prezydent.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat może zostać wykorzystany jako inspiracja do stworzenia oceny działalności legislacyjnej poszczególnych prezydentów.