Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Elżbieta Szerewicz i Krzysztof Lorek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Badanie pływania ciał w różnych ośrodkach |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna - dostrzeganie i definiowanie problemów oraz odkrywanie rzeczywistości poprzez eksperymenty |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, doświadczenie, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiały: „Ciśnienie hydrostatyczne w obliczeniach”, „Badanie pływania ciał w różnych ośrodkach”; |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodnie z treścią w części pierwszej „Czy to nie ciekawe?”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wprowadza pojęcie siły wyporu. Uczniowie analizują równowagę sił działających na ciało znajdujące się w jednorodnej cieczy i uzasadniają warunki takiej równowagi w przypadku cieczy o różnych gęstościach. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów i w razie konieczności naprowadza ich na prawidłowe rozwiązania. Nauczyciel prosi chętnego ucznia, by na tablicy wyprowadził relacje opisujące warunki pływania ciał, a następnie przeprowadza ich dyskusję. Uczniowie i nauczyciel przechodzą do szkolnego laboratorium. Grupy uczniów wykonują kilka doświadczeń. Mierzą siłomierzem i obliczają siły wyporu działające na kostkę z plasteliny. Uczniowie oceniają wyniki swoich doświadczeń, porównując otrzymane wyniki. Gęstość plasteliny , gęstość denaturatu , gęstość wody . | |
Faza podsumowująca: | |
W ramach utrwalenia zdobytych wiadomości uczniowie rozwiązują zadania 1‑4 z zestawu zadań. | |
Praca domowa: | |
Nauczyciel prosi uczniów, by pobawili się w wirtualnym laboratorium dołączonym do tego e‑materiału. Zachęca, by chętni uczniowie wykonali doświadczenie opisane w Poleceniu 1. i nagrali z niego krótki film (np. telefonem). | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium bazowe można wykorzystać na lekcji i połączyć z wykonaniem zadań. Dołączone do tego e‑materiału wirtualne laboratorium może być również wykorzystane podczas lekcji poświęconej prawu Archimedesa. |