Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Biernacka

Przedmiot: Matematyka

Temat: Pole powierzchni ostrosłupa prawidłowego trójkątnego

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria.

Zakres podstawowy. Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń;

Zakres rozszerzony. Uczeń:
2) wyznacza przekroje sześcianu i ostrosłupów prawidłowych oraz oblicza ich pola, także z wykorzystaniem trygonometrii.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • oblicza pole powierzchni ostrosłupa prawidłowego trójkątnego

  • stosuje znane twierdzenia w obliczaniu pola powierzchni ostrosłupa prawidłowego trójkątnego

  • wykorzystuje związki między odcinkami ostrosłupa prawidłowego trójkątnego w celu budowania rozwiązania zadania

  • wykorzystuje związki trygonometrii w obliczaniu pola powierzchni ostrosłupa prawidłowego trójkątnego

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody i techniki nauczania:

  • pokaz multimedialny

  • analiza pomysłów

  • dyskusja

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu,

  • projektor multimedialny,

  • arkusze papieru, pisaki

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel zadaje pytania dotyczące definiowania oraz własności ostrosłupów, w szczególności ostrosłupa prawidłowego trójkątnego.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi o przypomnienie twierdzeń dotyczących własności ostrosłupa prawidłowego trójkątnego.

  2. Przedstawia aplet GeoGebry, w którym pokazane są związki między krawędziami ostrosłupa ułatwiające budowanie rozwiązania zadań dotyczących obliczania pola powierzchni ostrosłupa prawidłowego trójkątnego.

  3. Podział klasy na grupy. Uczniowie w grupach analizują poszczególne przykłady obliczania pola powierzchni ostrosłupa prawidłowego trójkątnego. Wspólnie wyjaśniają sposób ich rozwiązania.

  4. Uczniowie także w grupach analizują polecenia z zakładki Aplet związane ze zmianą pola powierzchni ostrosłupa prawidłowego trójkątnego, wyciągają wnioski, który z wymiarów ostrosłupa ma istotny wpływ na jego pole powierzchni.

  5. Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.

Praca domowa:

  1. Nauczyciel poleca uczniom wykonać te ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane podczas lekcji.

  2. Nauczyciel proponuje uczniom wyszukanie w Internecie lub opracowanie we własnym zakresie różnych modeli siatek ostrosłupa prawidłowego trójkątnego.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Aplet wraz z poleceniami może zostać wykorzystany, jako element pracy domowej.

Aplet może pomóc uczniom w powtórzeniu materiału przed sprawdzianem. Można go również wykorzystać w lekcji „Pole powierzchni ostrosłupa” lub w lekcji „Siatka ostrosłupa” .