Dla nauczyciela
Autor: Justyna Biernacka
Przedmiot: Matematyka
Temat: Pole powierzchni ostrosłupa prawidłowego trójkątnego
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń;
Zakres rozszerzony. Uczeń:
2) wyznacza przekroje sześcianu i ostrosłupów prawidłowych oraz oblicza ich pola, także z wykorzystaniem trygonometrii.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
oblicza pole powierzchni ostrosłupa prawidłowego trójkątnego
stosuje znane twierdzenia w obliczaniu pola powierzchni ostrosłupa prawidłowego trójkątnego
wykorzystuje związki między odcinkami ostrosłupa prawidłowego trójkątnego w celu budowania rozwiązania zadania
wykorzystuje związki trygonometrii w obliczaniu pola powierzchni ostrosłupa prawidłowego trójkątnego
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
pokaz multimedialny
analiza pomysłów
dyskusja
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
projektor multimedialny,
arkusze papieru, pisaki
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel zadaje pytania dotyczące definiowania oraz własności ostrosłupów, w szczególności ostrosłupa prawidłowego trójkątnego.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi o przypomnienie twierdzeń dotyczących własności ostrosłupa prawidłowego trójkątnego.
Przedstawia aplet GeoGebry, w którym pokazane są związki między krawędziami ostrosłupa ułatwiające budowanie rozwiązania zadań dotyczących obliczania pola powierzchni ostrosłupa prawidłowego trójkątnego.
Podział klasy na grupy. Uczniowie w grupach analizują poszczególne przykłady obliczania pola powierzchni ostrosłupa prawidłowego trójkątnego. Wspólnie wyjaśniają sposób ich rozwiązania.
Uczniowie także w grupach analizują polecenia z zakładki Aplet związane ze zmianą pola powierzchni ostrosłupa prawidłowego trójkątnego, wyciągają wnioski, który z wymiarów ostrosłupa ma istotny wpływ na jego pole powierzchni.
Uczniowie wykonują zaproponowane ćwiczenia interaktywne.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca uczniom wykonać te ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane podczas lekcji.
Nauczyciel proponuje uczniom wyszukanie w Internecie lub opracowanie we własnym zakresie różnych modeli siatek ostrosłupa prawidłowego trójkątnego.
Materiały pomocnicze:
Ostrosłup i jego własnościOstrosłup i jego własności
Objętość ostrosłupaObjętość ostrosłupa
Wskazówki metodyczne:
Aplet wraz z poleceniami może zostać wykorzystany, jako element pracy domowej.
Aplet może pomóc uczniom w powtórzeniu materiału przed sprawdzianem. Można go również wykorzystać w lekcji „Pole powierzchni ostrosłupa” lub w lekcji „Siatka ostrosłupa” .