Dla nauczyciela
Autor: Beata Wojciechowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wyznaczanie współczynników równania pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi, dla których równanie spełnia określone warunki
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
5) analizuje równania i nierówności liniowe z parametrami oraz równania i nierówności kwadratowe z parametrami, w szczególności wyznacza liczbę rozwiązań od parametrów, podaje warunki, przy których rozwiązanie mają żądaną własność, i wyznacza rozwiązania w zależności od parametrów.
IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej. Zakres podstawowy.
Uczeń:
2) posługuje się równaniami prostych na płaszczyźnie, w postaci kierunkowej i ogólnej, w tym wyznacza równanie prostej o zadanych własnościach (takich jak na przykład przechodzenie przez dwa dane punkty, znany współczynnik kierunkowy, równoległość lub prostopadłość do innej prostej, styczność do okręgu).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
znajduje wszystkie wartości rzeczywiste danego parametru, dla których wykresem równania pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi jest prosta równoległa do osi , równoległa do osi lub przecinająca oś w dokładnie jednym punkcie i nierównoległa do osi układu współrzędnych
bada położenie prostej będącej ilustracją graficzną równania, w zależności od parametru występującego w równaniu
przeprowadza rozumowanie związane z analizą równania pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi z parametrem, formułuje wnioski i uzasadnia ich poprawność
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli
dyskusja
konkurs zadaniowy
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie, podzieleni na grupy, tworzą mapy myśli zawierające dotychczas poznane informacje o równaniach pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi oraz ich graficznej interpretacji.
Faza realizacyjna:
Przedstawiciele grup krótko przypominaj informacje na forum klasy. Uczniowie wspólnie wyjaśniają wątpliwości.
Uczniowie, pracując w parach, analizują przykłady zawarte w częściach „Przeczytaj” i „Animacja”.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Uczniowie pracują indywidualnie metodą konkursu zadaniowego. Rozwiązują ćwiczenia interaktywne. Rozwiązania zadań uczniowie zapisują w zeszycie, sprawdzając w materiale ich poprawność. Osoby, które rozwiążą zadania bezbłędnie, otrzymują oceny z aktywności.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń krótko podsumowuje najważniejsze informacje z lekcji.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, które nie zostały omówione na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Animacja może być wykorzystana przez uczniów do utrwalenia wiadomości z lekcji. Można wykorzystać ją też na zajęciach poświęconych interpretacji graficznej układu równań.