Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Michał Niedźwiedź

Przedmiot: Matematyka

Temat: Zastosowania twierdzenia o rozkładzie wielomianu

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

II. Wyrażenia algebraiczne. Zakres podstawowy. Uczeń:

  1. dodaje, odejmuje i mnoży wielomiany jednej i wielu zmiennych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozwiązuje typowe zadania wymagające zastosowania twierdzenia o dzieleniu wielomianów z resztą;

  • wyznacza resztę z dzielenia wielomianu przez wielomian.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • stoliki eksperckie;

  • liga zadaniowa.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

Nauczyciel prosi wybranych uczniów (uczniowie ci będą pełnili rolę ekspertów na lekcji) o zapoznanie się w domu z materiałem z sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prezentuje temat: „Zastosowania twierdzenia o rozkładzie wielomianu” oraz cele zajęć.

  2. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu i zapisują je na tablicy.

  3. Uczniowie przypominają, na czym polega dzielenie z resztą.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w grupach pod kierunkiem wyłonionych ekspertów. Eksperci proponują grupom rozwiązywanie zadań, które przygotowali w domu (zadania oparte na przykładach z sekcji „Przeczytaj”). W razie problemów – służą pomocą, wyjaśniają niezrozumiałe elementy.

  2. Uczniowie w parach analizują metodę wyznaczenia reszty z dzielenia dwóch wielomianów pokazaną w aplecie. Zapisują ewentualne wątpliwości i niezrozumiałe aspekty, które zostały w niej przedstawione - nauczyciel tłumaczy je na forum klasy.

  3. Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania zawarte w Poleceniu pod apletem.

  4. W dalszej części uczniowie wykonują w grupach 4‑osobowych ćwiczenia 2‑7. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa, a nauczyciel może nagrodzić uczniów ocenami za aktywność. Rozwiązania są prezentowane na forum klasy i omawiane krok po kroku.

Faza podsumowująca:

  • Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, odnosząc się do kryteriów sukcesów ustalonych na początku lekcji.

Praca domowa:

  • Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 1 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Wielomiany

Wskazówki metodyczne:

Aplet można potraktować jako zadanie domowe utrwalające wiedzę z zastosowania twierdzenia o rozkładzie wielomianu.