Dla nauczyciela
Autor: Michał Niedźwiedź
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zastosowania twierdzenia o rozkładzie wielomianu
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne. Zakres podstawowy. Uczeń:
dodaje, odejmuje i mnoży wielomiany jednej i wielu zmiennych;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozwiązuje typowe zadania wymagające zastosowania twierdzenia o dzieleniu wielomianów z resztą;
wyznacza resztę z dzielenia wielomianu przez wielomian.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
stoliki eksperckie;
liga zadaniowa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów (uczniowie ci będą pełnili rolę ekspertów na lekcji) o zapoznanie się w domu z materiałem z sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel prezentuje temat: „Zastosowania twierdzenia o rozkładzie wielomianu” oraz cele zajęć.
Uczniowie ustalają kryteria sukcesu i zapisują je na tablicy.
Uczniowie przypominają, na czym polega dzielenie z resztą.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach pod kierunkiem wyłonionych ekspertów. Eksperci proponują grupom rozwiązywanie zadań, które przygotowali w domu (zadania oparte na przykładach z sekcji „Przeczytaj”). W razie problemów – służą pomocą, wyjaśniają niezrozumiałe elementy.
Uczniowie w parach analizują metodę wyznaczenia reszty z dzielenia dwóch wielomianów pokazaną w aplecie. Zapisują ewentualne wątpliwości i niezrozumiałe aspekty, które zostały w niej przedstawione - nauczyciel tłumaczy je na forum klasy.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania zawarte w Poleceniu pod apletem.
W dalszej części uczniowie wykonują w grupach 4‑osobowych ćwiczenia 2‑7. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa, a nauczyciel może nagrodzić uczniów ocenami za aktywność. Rozwiązania są prezentowane na forum klasy i omawiane krok po kroku.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, odnosząc się do kryteriów sukcesów ustalonych na początku lekcji.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 1 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Aplet można potraktować jako zadanie domowe utrwalające wiedzę z zastosowania twierdzenia o rozkładzie wielomianu.