Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: W którym z państw, Niemczech, Polsce czy Rosji szef rządu ma największe uprawnienia?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VIII. Modele sprawowania władzy.

Uczeń:

9) wyjaśnia mechanizmy wyłaniania rządu i jego odpowiedzialności politycznej na przykładzie Republiki Federalnej Niemiec i Federacji Rosyjskiej; porównuje te mechanizmy z obowiązującymi w Rzeczypospolitej Polskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • porównuje sposoby wyłaniania i odpowiedzialności Rady Ministrów w wybranych państwach europejskich;

  • ocenia pozycję szefa rządu, opierając się na sposobie jego powoływania i instytucji, przed którą odpowiada;

  • charakteryzuje relacje w obrębie egzekutywy w wybranych państwach europejskich.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • śniegowa kula;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • odwrócona klasa;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

1. Podział klasy na trzy grupy. Każda z nich przygotowuje prezentację multimedialną dotyczącą sposobu powołania i odpowiedzialności politycznej rządu Polski, Niemiec i Rosji.

Faza wstępna

1. Śniegowa kula. Uczniowie w parach przygotowują definicję pojęcia „rząd”. Łączą się w czwórki, porównują swoje propozycje i ustalają wspólną definicję. Następnie łączą się w coraz liczniejsze grupy, aż powstanie ogólnoklasowa definicja.

2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Przedstawienie uczniowskich prezentacji dotyczących każdego z państw. Prelegenci zwracają uwagę na relacje w obrębie egzekutywy i sposób powoływania rządu. Wybrana osoba wpisuje najważniejsze informacje w narysowaną na tablicy tabelę.

2. Praca z prezentacją multimedialną. Uczniowie analizują procedury wyłaniania rządu (analiza tekstów źródłowych – konstytucji Niemiec, Rosji i Polski) i w parach wykonują dołączone do prezentacji ćwiczenia. Następuje porównanie odpowiedzi na forum klasy.

3. Wykonanie ćwiczeń 5–8 z sekcji „Sprawdź się”. Omówienie poprawnych odpowiedzi.

Faza podsumowująca

1. Na tablicy powstaje tabela, w której zostaną porównane kompetencje i sposób wyboru rządów w wybranych państwach.

2. Dyskusja nad oceną kompetencji premierów/kanclerza wybranych państw. Podsumowując dyskusję, chętna osoba wskazuje, która z instytucji ma największe kompetencje i ponosi największą odpowiedzialność.

Praca domowa:

Przygotuj informacje na temat sposobu powołania i odpowiedzialności politycznej rządu wybranego państwa europejskiego i porównaj je z jednym z trzech państw omówionych na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

Marek Bankowicz, Beata Kosowska‑Gąstoł, Systemy polityczne, Kraków 2020.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., sejm.gov.pl.

Bartłomiej Opaliński, Rada Gabinetowa w polskim systemie ustrojowym, marszalek.com.pl.

Społeczeństwo i polityka. Podstawy nauk politycznych, red. Wojciech Jakubowski, Konstanty A. Wojtaszczyk, Warszawa 2017, t. II.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Prezentacja może zostać wykorzystana do przygotowania się do lekcji powtórkowej.