Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Bartłomiej Klus |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Co to jest zderzenie niesprężyste? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE (Inquiry Based Science Education - nauczanie/uczenie się przez odkrywanie/dociekanie naukowe) |
Metody nauczania: | burza mózgów, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputery, tablica, zestaw zadań |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Co to jest zderzenie niesprężyste?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Uczniowie, w grupach, zapoznają się z treścią e‑materiału i dyskutują na temat znanych im rodzajów zderzeń. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wprowadza definicję zderzenia niesprężystego oraz pokazuje różnicę pomiędzy zderzeniem niesprężystym i sprężystym. Nauczyciel przedstawia uczniom różne przykłady zderzeń niesprężystych, pytając również o pomysły innych przykładów takiego zjawiska. Nauczyciel, jeżeli dysponuje torem powietrznym, przeprowadza doświadczenie ze zderzeniami niesprężystymi wózków. Nauczyciel na tablicy przedstawia model zderzenia niesprężystego, Uczniowie na tablicy rozwiązują zadania 6 oraz 7. W zadaniu 6 nauczyciel zwraca uwagę na wygodę zastosowania rachunku wektorowego i na to, że zasadę zachowania pędu należy rozpatrywać w ujęciu wektorowym. W zadaniu 7 nauczyciel zwraca uwagę na sposób wykorzystania wykresu jako źródła danych. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i poszerzają rozumienie rozwiązując zadania 1‑5 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium bazowe może być wykorzystane przed lekcją i połączone z dyskusją, na lekcji, na temat zderzeń, ich rodzajów, oraz warunków, jakie muszą zostać spełnione, aby zderzenie spełniało model zderzenia niesprężystego. |