Dla nauczyciela
Autor: Michał Niedźwiedź
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wielomian wielu zmiennych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne. Zakres podstawowy. Uczeń:
2) dodaje, odejmuje i mnoży wielomiany jednej i wielu zmiennych;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje jednomiany zawierające więcej, niż jedną niewiadomą.
buduje wielomiany wielu zmiennych.
określa stopień wielomianu kilku zmiennych,
tworzy algorytm wyznaczania stopnia wielomianu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
dyskusja;
metoda tekstu przewodniego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj” i przygotowują po trzy pytania związane z tematem lekcji.
Faza wstępna:
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Uczniowie spisują na tablicy pytania, które przygotowali w domu.
Nauczyciel omawia cele do osiągnięcia w trakcie lekcji, wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z materiałem przedstawionym w animacji.
Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy. Każda z grup po kolei udziela odpowiedzi na jedno z pytań związanych z tematem lekcji (przygotowanych przez uczniów w domu i zapisanych na tablicy na początku lekcji). Jeżeli odpowiedź jest niepełna uzupełniają ją uczniowie z kolejnej grupy, dopiero na końcu nauczyciel.
Uczniowie indywidualnie rozwiązują polecenia z sekcji animacja.
Zadania (numer 4, 5, 6, 7, 8) z sekcji „Sprawdź się”. uczniowie wykonują w parach. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, odnosząc się do ustalonych na początku lekcji kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1, 2, 3 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy przed kartkówką. Animację można wykorzystać w tematach związanych z przekształcaniem wyrażeń algebraicznych.