Autor: Michał Niedźwiedź

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wielomian wielu zmiennych

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

II. Wyrażenia algebraiczne. Zakres podstawowy. Uczeń:

2) dodaje, odejmuje i mnoży wielomiany jednej i wielu zmiennych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozpoznaje jednomiany zawierające więcej, niż jedną niewiadomą.

  • buduje  wielomiany wielu zmiennych.

  • określa  stopień wielomianu  kilku zmiennych,

  • tworzy algorytm wyznaczania stopnia wielomianu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa;

  • dyskusja;

  • metoda tekstu przewodniego.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  • Uczniowie zapoznają się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj” i przygotowują po trzy pytania związane z tematem lekcji.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel  inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Uczniowie spisują na tablicy pytania, które przygotowali w domu.

  2. Nauczyciel omawia cele do osiągnięcia w trakcie lekcji, wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z materiałem przedstawionym w animacji.

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy. Każda z grup po kolei udziela odpowiedzi na jedno z pytań związanych z tematem lekcji (przygotowanych przez uczniów w domu i zapisanych na tablicy na początku lekcji). Jeżeli odpowiedź jest niepełna uzupełniają ją uczniowie z kolejnej grupy, dopiero na końcu nauczyciel.

  3. Uczniowie indywidualnie rozwiązują polecenia z sekcji animacja.

  4. Zadania (numer 4, 5, 6, 7, 8) z sekcji „Sprawdź się”. uczniowie wykonują w parach. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, odnosząc się do ustalonych na początku lekcji kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1, 2, 3 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Animację można wykorzystać jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy przed kartkówką. Animację można wykorzystać w tematach związanych z przekształcaniem wyrażeń algebraicznych.