Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Jarosław Dyrda

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Kodeksy prawne – Kodeks Napoleona

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

1) rozróżnia źródła, z których wywodzą się normy w różnych systemach prawnych (prawo: zwyczajowe, precedensowe, religijne, pozytywne).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wskazuje genezę Kodeksu Napoleona;

  • zna źródła prawa, z którego się on wywodzi;

  • analizuje jego zasady prawne;

  • rozumie jego znaczenie dla ziem polskich;

  • rozumie jego znaczenie dziejowe.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Wprowadzenie do tematu poświęconego analizie Kodeksu Napoleona. Burza mózgów – „Czemu służą kodeksy praw?”. Analiza głosów od zespołu klasowego – zapisanie wniosków na tablicy.

Faza realizacyjna

1. Nauczyciel wprowadza zespół klasowy w przyczyny powstania Kodeksu Napoleona, przedstawiając sytuację polityczną i społeczną we Francji na przełomie XVIII i XIX wieku.

2. Analiza powstania i treści Kodeksu cywilnego Francuzów, zwanego Kodeksem Napoleona; jego budowa.

3. Rola Kodeksu Napoleona na ziemiach polskich – praca z prezentacją multimedialną „Kodeks Napoleona na ziemiach polskich”. Analiza znaczenia kodeksu w Księstwie Warszawskim i Królestwie Polskim. Dyskusja na forum klasy o roli Kodeksu Napoleona dla kształtowania się polskiego systemu prawnego.

4. Wskazanie na znaczenie Kodeksu Napoleona jako źródła dla późniejszych kodyfikacji na świecie.

5. Wykonanie ćwiczeń do prezentacji multimedialnej i podsumowanie zajęć o Kodeksie cywilnym Napoleona Bonapartego.

Faza podsumowująca

1. Zespół klasowy redaguje wspólną notatkę z lekcji, która zostaje wpisana do zeszytów przedmiotowych.

2. Wykonanie na forum klasy ćwiczeń 1–4 z modułu „Sprawdź się”.

Praca domowa:

Dokończenie ćwiczeń 5–8 z modułu „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Katarzyna Sójka‑Zielińska, Historia prawa, Warszawa 2011.

Michał Sczaniecki, Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 2009.

Tadeusz Maciejewski, Historia powszechna ustroju i prawa, Warszawa 2000.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Prezentacja multimedialna może być wykorzystana do lekcji powtórzeniowej.