Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Kodeksy prawne – Kodeks Napoleona
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
1) rozróżnia źródła, z których wywodzą się normy w różnych systemach prawnych (prawo: zwyczajowe, precedensowe, religijne, pozytywne).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje genezę Kodeksu Napoleona;
zna źródła prawa, z którego się on wywodzi;
analizuje jego zasady prawne;
rozumie jego znaczenie dla ziem polskich;
rozumie jego znaczenie dziejowe.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Wprowadzenie do tematu poświęconego analizie Kodeksu Napoleona. Burza mózgów – „Czemu służą kodeksy praw?”. Analiza głosów od zespołu klasowego – zapisanie wniosków na tablicy.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel wprowadza zespół klasowy w przyczyny powstania Kodeksu Napoleona, przedstawiając sytuację polityczną i społeczną we Francji na przełomie XVIII i XIX wieku.
2. Analiza powstania i treści Kodeksu cywilnego Francuzów, zwanego Kodeksem Napoleona; jego budowa.
3. Rola Kodeksu Napoleona na ziemiach polskich – praca z prezentacją multimedialną „Kodeks Napoleona na ziemiach polskich”. Analiza znaczenia kodeksu w Księstwie Warszawskim i Królestwie Polskim. Dyskusja na forum klasy o roli Kodeksu Napoleona dla kształtowania się polskiego systemu prawnego.
4. Wskazanie na znaczenie Kodeksu Napoleona jako źródła dla późniejszych kodyfikacji na świecie.
5. Wykonanie ćwiczeń do prezentacji multimedialnej i podsumowanie zajęć o Kodeksie cywilnym Napoleona Bonapartego.
Faza podsumowująca
1. Zespół klasowy redaguje wspólną notatkę z lekcji, która zostaje wpisana do zeszytów przedmiotowych.
2. Wykonanie na forum klasy ćwiczeń 1–4 z modułu „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Dokończenie ćwiczeń 5–8 z modułu „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Katarzyna Sójka‑Zielińska, Historia prawa, Warszawa 2011.
Michał Sczaniecki, Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 2009.
Tadeusz Maciejewski, Historia powszechna ustroju i prawa, Warszawa 2000.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Prezentacja multimedialna może być wykorzystana do lekcji powtórzeniowej.