Numer e‑materiału: 3.2.7.1

Imię i nazwisko autora: Nicole Krohn-Nadarzyński

Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Hast du ein Girokonto?/Czy masz rachunek oszczędnościowo‑rozliczeniowy?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres rozszerzony, poziom językowy B2+/C1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat otwarcia konta bankowego oraz obsługi rachunków bankowych.

Cele szczegółowe lekcji:

Podstawa programowa – wariant III.1.R Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie rozszerzonym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych – w tym związków frazeologicznych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie różnorodne złożone wypowiedzi ustne wypowiadane w naturalnym tempie oraz różnorodne złożone wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy w miarę złożone, spójne i logiczne, płynne wypowiedzi ustne oraz w miarę złożone, bogate pod względem treści, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w różnorodnych, również złożonych i nietypowych sytuacjach oraz reaguje w formie w miarę złożonego tekstu pisanego w różnorodnych sytuacjach, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych – w tym związków frazeologicznych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, finanse, promocja i reklama, korzystanie z usług – w tym usług bankowych i ubezpieczeniowych, reklamacja, prawa konsumenta);
II. Uczeń rozumie różnorodne złożone wypowiedzi ustne wypowiadane w naturalnym tempie:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie różnorodne złożone wypowiedzi pisemne:
4) znajduje w tekście określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w tekście;
IV. Uczeń tworzy w miarę złożone, spójne i logiczne, płynne wypowiedzi ustne:
11) przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady, objaśnia procedury związane z załatwianiem spraw w instytucjach);
12) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy w miarę złożone, bogate pod względem treści, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. e‑mail, list prywatny, list formalny – w tym list motywacyjny, życiorys, CV, wpis na blogu, opowiadanie, recenzję, artykuł, rozprawkę):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
11) przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady, objaśnia procedury związane z załatwianiem spraw w instytucjach);
12) stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze;
VI. Uczeń reaguje ustnie w różnorodnych, również złożonych i nietypowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
5) wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
IX. Uczeń posiada:
1) wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia cechy konta młodzieżowego;

  • opisuje możliwości, jakie daje posiadanie konta bankowego;

  • formułuje wpis na bloga na temat otwierania konta bankowego.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;

  • ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

strategie pamięciowe:

  • stosowanie mnemotechnik do zapamiętywania nowych wyrazów i ich znaczeń – używanie obrazu i dźwięku obok wyrazów (używanie skojarzeń wzrokowych, stosowanie słów kluczowych, wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego);

strategie kognitywne:

  • stosowanie technik generatywnych do uświadamiania sobie struktury języka – zadawanie pytań;

  • stosowanie technik strukturalnych – wybieranie najistotniejszych elementów, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

strategie kompensacyjne:

  • odgadywanie znaczenia wyrazów i struktur w tekstach słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);

strategie społeczne:

  • zadawanie pytań osobom o oczekiwanych większych umiejętnościach językowych (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów),

  • współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie językowym).

Metody i formy pracy:

  • podejście komunikacyjne;

  • podejście humanistyczne;

  • konstruktywizm;

  • podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, praca z filmem, wyjaśnienie;

  • aktywizująca: burza mózgów;

  • programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer, np. laptop z dostępem do internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (film),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…?” na temat posiadania rachunku oszczędnościowo‑rozliczeniowego, a następnie pyta uczniów, czy posiadają konto w banku oraz czy mają już za sobą jakieś doświadczenia związane z bankowością internetową.

  • Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych wyrazów do tematu usługi bankowe (burza mózgów). Podane hasła zapisuje na tablicy w formie mapy pojęć.

b) Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się ze stwierdzeniami w Übung 1 w części Przeczytaj oraz pyta: Stimmt ihr diesen Aussagen zu? Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi na to pytanie, odnosząc się do poszczególnych zdań z tego ćwiczenia.

  • Uczniowie czytają tekst źródłowy Das Sparschwein hat ausgedient. W razie konieczności korzystają z dodatkowej pomocy, np. wyrazów i zwrotów zawartych w słowniczku. Uczniowie zaznaczają w Übung 1, które stwierdzenia znajdują się w wypowiedziach na forum.

  • Uczniowie indywidualnie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykonując Übung 2 i 3 w części Przeczytaj. Uczniowie określają, które odpowiedzi są zgodne z treścią tekstu oraz przyporządkowują do podanych wyrażeń zwroty o podobnym znaczeniu, znajdujące się w przeczytanym tekście.

  • Uczniowie dobierają się w pary oraz zadają sobie naprzemiennie pytania zawarte w Übung 4 w części Przeczytaj. Następnie przedstawiciel wybranej przez nauczyciela pary prezentuje odpowiedź na te pytania na forum klasy.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na klikuosobowe grupy i zadaje pytanie: Welche Risiken gibt es bei Onlinebanking? Zadaniem każdej grupy jest przygotowanie 2‑3 przykładów sytuacji ryzykownych, związanych z bankowością elektroniczną. Przedstawiciele grupy prezentuje je na forum klasy.

  • Nauczyciel wyświetla na tablicy listę wyrazów i zwrotów istotnych dla zrozumienia treści filmu, np. Umgang mit Geld, über ein eigenes Konto verfügen, sparen, auf die hohe Kante legen, Kontoführungsgebühren, die Debitkarte bekommen, ein Girokonto eröffnen, einen Antrag unterschreiben, die Sparkasse, Rechnungen bezahlen, Geld abheben, die Finanzplanung, die persönlichen Daten, die Einnahmen, die Ausgaben i prosi uczniów o podanie przykładowych zdań z tymi wyrażeniami. Uczniowie kolejno podają zdanie z przynajmniej jednym z podanych wyrażeń.

  • Następnie uczniowie zapoznają się z multimedium (film) oraz sprawdzają indywidualnie stopień zrozumienia filmu, wykonując Übung 1–2 w części Film. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z treścią filmu, zaznaczają właściwe wyrażenia w wypowiedziach.

  • Nauczyciel prosi uczniów o dokończenie zdań z Übung 3 w części Film. Uczniowie kolejno podają swoje propozycje. Nauczyciel prosi, aby zdania nie powtarzały się.

c) Faza podsumowująca

  • Nauczyciel dzieli uczniów na 3‑4 osobowe grupy. Każda grupa losuje jeden temat, który zaprezentuje w formie dialogu, krótkiej prezentacji ustnej, notatki wizualnej lub opisu. Tematy do wylosowania to np. Wie kann ein Jugendlicher ein Bankkonto eröffnen?, Welche Vorteile hat das Girokonto?, Welche Risiken und Gefahren sind mit Onlinebanking verbunden? Grupy prezentują efekty swojej pracy na forum klasy.

Praca domowa

Uczniowie formułują wpis na forum, w którym opisują zakładanie przez siebie konta bankowego (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).

Materiały pomocnicze:

  • Tekst autentyczny: https://bankenverband.de/umfrage/jugendstudie-2021-zu-wirtschaftsverstaendnis-und-finanzkultur/

  • Uczniowie mogą pracować także z materiałem autentycznym z powyższego linku do strony internetowej, która zawiera informacje i analizę różnych badań na temat zachowań młodzieży w zakresie tematu Finanse. Prezentacja w tym materiale oparta jest na licznych wykresach i grafikach. Materiał nadaje się do wykorzystania jako podstawa do ćwiczeń dotyczących analizy statystyk, ankiet i wykresów. Służy głębszej analizie tematu. Uczniowie mogą przeprowadzić podobne ankiety w klasie i porównać ich wyniki z wynikami ankiet zrealizowanych wśród młodzieży niemieckiej.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu

  • Przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa. Uczniowie powtarzają słownictwo i zwroty, przygotowując fiszki do tematu Bankowość elektroniczna.

  • W trakcie lekcji: na podstawie treści filmu uczniowie w parach przygotowują dialog pomiędzy osobą zakładającą konto a pracownikiem banku. Dialogi prezentowane są na forum klasy.

  • Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie znajdują informacje w internecie na temat zakładania konta przez nieletnich w Polsce oraz – wykorzystując słownictwo z filmu – przygotowują odpowiednio poradnik lub ulotkę w języku niemieckim.