Dla nauczyciela
Autor: Maria Gniłka‑Somerlik
Przedmiot: Język polski
Temat: Ironia w twórczości Nowej Fali jako narzędzie do walki o człowieczeństwo
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne. Uczeń:
definiuje pojęcie ironii;
wskazuje przejawy ironii w wybranych wierszach twórców Pokolenia’68;
analizuje zaskakujące zestawienia wyrażeń i fraz w wierszach nowofalowych;
wyjaśnia, w jaki sposób dobór formy komunikatów urzędowych i prasowych jako materiału poetyckiego wpływa na ironiczny wydźwięk wiersza.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Nauczyciel pyta uczniów o pojęcie ironii: czy znają definicję; czy stosują ironię w swoich wypowiedziach; czy potrafią ją rozpoznać w różnych wypowiedziach (potocznych i artystycznych). Po ogólnoklasowej dyskusji na temat pojęcia ironii nauczyciel informuje uczniów o tym, że w okresie komunizmu ironia w poezji funkcjonowała także w wymiarze etycznym. Przykładem takiego wykorzystania możliwości ironii jest twórczość poetów Nowej Fali. Następnie nauczyciel przedstawia „Wprowadzenie” do lekcji, jej cele i zapisuje temat na tablicy.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”, przede wszystkim z kontekstem pokoleniowym i historycznym Nowej Fali. Kontrolnie mogą wykonać ćwiczenie 1 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie uczniowie skupiają się na pojęciu ironii w ujęciu Piotra Łaguny. Dodatkowo nauczyciel może wyświetlić definicję z Wielkiego słownika języka polskiego. Następnie uczniowie przystępują do pracy z multimedium „Mapa myśli”, by sprawdzić, w jaki sposób ironia realizowała się w twórczości Nowej Fali. Po zapoznaniu się treścią mapy wykonują polecenie 1.
Uczniowie pracują w sekcji „Sprawdź się” z wierszami poetów: Stanisław Barańczak, Ewa Lipska, Ryszard Krynicki, Adam Zagajewski. Wskazują przejawy ironii; opisują funkcję formy komunikatu prasowego, protokołu jako materiału poetyckiego; wyjaśniają poetycką funkcję zestawienia zwrotów potocznych z metaforą.
Faza podsumowująca
W fazie podsumowującej nauczyciel prosi uczniów, by spróbowali napisać własny wiersz, w którym w sposób ironiczny wykorzystają formę komunikatu z przestrzeni internetowej (wiadomość lub wymiana wiadomości w komunikatorze; podcast; komentarz w mediach społecznościowych i inne). Po wykonanej pracy twórczej uczniowie prezentują jej efekty na forum klasowym.
Praca domowa:
Zapoznaj się z definicją słownikową ironii romantycznej a następnie na przykładzie wiersza Adama Zagajewskiego Komunikat wyjaśnij, czy można ją odnieść do twórczości Nowej Fali. Jeśli tak, uzasadnij, w jaki sposób przejawia się w twórczości Nowej Fali gra przeciwieństw, „igranie utrwalonymi w tradycji konwencjami literackimi i wartościami estetycznymi, łączenie pierwiastków sprzecznych i dysonansowych, tragicznych i komicznych, wzniosłych i niskich, realistycznych i fantastycznych, literackich i ludowych, moralistycznych i libertyńskich”. Napisz na ten temat tekst liczący co najmniej 250 słów.
KomunikatJeżeli żyjesz w państwie deficytowym,
w którym wielka ilość przemówień
równoważy wszelkie niedomówienia,
w którym ogrody botaniczne i zielniki
są wzorem poprawności językowej
a ulubioną potrawą ludności
są gołąbki pokoju, jeśli mieszkasz w kraju,
w którym płoną róże, ulice są coraz szybsze,
miasto pochyla się jak słonecznik
i jednomyślnie rosną lasy,
gdzie każdy nosi przy sobie swoją fotografię
i imiona zmarłych, gdzie wyznaje się
ironiczną religię wspomnień i podwójnej wiary,
napisz do mnie; zbieram widokówki,
interesuję się muzyką, malarstwem,
filatelistyką, sportem i poezją.1970
(wiersz z tomu List, 1983.)
Słownik terminów literackichIronia romantyczna (ang.romantic irony) – wykształcona przez filozofię i estetykę niemieckiego romantyzmu koncepcja postawy artysty wobec świata, charakteryzująca się: (...) traktowaniem twórczości jako gry ujawniającej przeciwieństwa rządzące bytem i sztuką, a pozwalającej na uzyskanie wobec nich dystansu. Sferze reguł literackich ironii romantycznej odpowiadało między innymi igranie utrwalonymi w tradycji konwencjami literackimi i wartościami estetycznymi, łączenie pierwiastków sprzecznych i dysonansowych, tragicznych i komicznych, wzniosłych i niskich, realistycznych i fantastycznych, literackich i ludowych, moralistycznych i libertyńskich, eksponowanie dominacji artysty nad dziełem a bohatera nad światem przedstawionym.
Materiały dodatkowe:
Agata Stankowska, Poezji nie pisze się bezkarnie. Z teorii i historii tropu poetyckiego, Poznań 2007.
Bożena Tokarz, Poetyka Nowej Fali, Katowice 1990.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Mapa myśli”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.