Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Święty Jana Józefa Szczepańskiego – wartości w świecie antywartości
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
omówi tematykę i formę literacką zbioru Przed Nieznanym Trybunałem;
przedstawi tematykę eseju Święty;
przeanalizuje fragment eseju Święty;
omówi problematykę etyczną utworu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
plakat;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z biografią Jana Józefa Szczepańskiego (młodzież korzysta w tym celu z wybranych przez siebie źródeł) i przygotowanie na dużych arkuszach papieru osi czasu prezentującej najważniejsze daty oraz dzieła pisarza. Prace mogą być przygotowane w grupach.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej albo przy użyciu rzutnika temat lekcji. Następnie wprowadza w niego uczniów, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”. Wspólne omówienie celów lekcji.
Nauczyciel prosi uczniów o powieszenie w widocznym miejscu w klasie wszystkich prac przygotowanych w domu. Chętne osoby omawiają informacje z osi czasu ze szczególnym uwzględnieniem okresu twórczości, w którym Szczepański wydał esej Święty.
Uczniowie zapoznają się z fragmentem eseju zamieszczonym w e‑materiale i przygotowują się do jego omówienia.
Faza realizacyjna:
Dyskusja. Nauczyciel inicjuje rozmowę kierowaną na podstawie pytań, które zadaje uczniom:
O czym jest mowa w zamieszczonym w sekcji „Przeczytaj” fragmencie eseju?
Kim byli podludzie i nadludzie?
Dlaczego czyn ojca Kolbego stał się przełomem?
Uczniowie udzielają odpowiedzi na postawione pytania i podsumowują rozmowę.Mapa myśli. Nauczyciel prosi uczniów o połączenie się w pary, a następnie na tablicy zapisuje hasło: Wartości człowieka. Uczniowie wykonują mapę myśli, zapisując na kartkach swoje pomysły w wyznaczonym czasie. Wybrana para zapisuje na tablicy swoje propozycje wokół postawionego problemu, po czym są one uzupełniane przez pozostałe pary, których pomysły nie zostały jeszcze zapisane.
Praca z multimedium. Nauczyciel przechodzi do sekcji multimedium. Prosi uczestników zajęć o wysłuchanie nagrania z sekcji „Audiobook” będącego fragmentem eseju Święty. Następnie uczniowie w parach wykonują wszystkie polecenia zawarte w tej części lekcji.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”. Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie odpowiedzi i weryfikuje ich poprawność.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, pod kierunkiem nauczyciela, tworzą notatki syntetyzujące na temat eseju Święty. Chętne osoby odczytują swoje prace.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Współcześni polscy pisarze i badacze literatury. Słownik biobibliograficzny, pod red. J. Czachowskiej, A. Szałagan, Warszawa, 2003.
A. Werner, Wysoko. Nie na palcach, Wydawnictwo Literackie, 2003.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.