Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1KhvHeyXEZc41
Ćwiczenie 1
Do charakterystycznych cech eseju Święty należy m.in.: Możliwe odpowiedzi: 1. problematyka etyczna., 2. literacki język tekstu., 3. brak fikcyjnych zdarzeń i postaci., 4. osobiste wyznanie autora.
RpDabHT86pgG71
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj poszczególnym tytułom esejów bohaterów tych utworów. W służbie Wielkiego Armatora Możliwe odpowiedzi: 1. żołnierz armii podziemnej, 2. polski pisarz, 3. więzień obozu koncentracyjnego, 4. zbrodniczy przywódca sekty religijnej Święty Możliwe odpowiedzi: 1. żołnierz armii podziemnej, 2. polski pisarz, 3. więzień obozu koncentracyjnego, 4. zbrodniczy przywódca sekty religijnej Piąty anioł Możliwe odpowiedzi: 1. żołnierz armii podziemnej, 2. polski pisarz, 3. więzień obozu koncentracyjnego, 4. zbrodniczy przywódca sekty religijnej List do Juliana Stryjkowskiego Możliwe odpowiedzi: 1. żołnierz armii podziemnej, 2. polski pisarz, 3. więzień obozu koncentracyjnego, 4. zbrodniczy przywódca sekty religijnej
R1OcQq9H3gCfs1
Ćwiczenie 3
Wskaż wszystkie prawidłowe odpowiedzi.
Esej Święty zawiera: Możliwe odpowiedzi: 1. przedstawienie sylwetki świętego., 2. refleksję o wartościach moralnych., 3. pytania o ocalenie człowieczeństwa w świecie nazistowskiego obozu., 4. opis ucieczki więźniów z obozu.
1
Ćwiczenie 4

Cel nazistowskich obozów koncentracyjnych wskazany w poniższym fragmencie eseju Święty można inaczej określić jako...

Jan Józef Szczepański Święty

Ich zadaniem [obozów koncentracyjnych] było między innymi wskazanie fikcyjności etyki ludzkiego braterstwa – zasady podważającej najoczywiściej roszczenia rasowego elitaryzmu.

RVSobK9z9OM7b
Możliwe odpowiedzi: 1. zniszczenie solidarności opartej na wzajemnym szacunku ludzi wobec siebie., 2. ujawnienie prawdy o słabości elit., 3. uzasadnienie tezy o wyższej wartości niektórych ras nad innymi., 4. dowiedzenie, że ludzie łatwo rezygnują z wartości etycznych.
cw4 Źródło: Jan Józef Szczepański, Święty, [w:] Przed Nieznanym Trybunałem, Kraków 1996, s. 29.
2
Ćwiczenie 5

Nazistowska dehumanizacja, o której pisze Szczepański w poniższym fragmencie, polega na:

Jan Józef Szczepański Święty

Podludzie powinni byli ginąć wdeptywani w błoto jak robaki – masowo, lecz samotnie, anonimowo, bez godności należnej ofiarniczemu cierpieniu, w upodleniu i hańbie, o ile możności przykładając się sami do własnej zagłady.

cw5 Źródło: Jan Józef Szczepański, Święty, [w:] Przed Nieznanym Trybunałem, Kraków 1996, s. 29.
RFtrZL6naheNd
Możliwe odpowiedzi: 1. uznaniu niektórych ludzi za istoty niższe (podludzi)., 2. upodobnieniu ludzi do robaków., 3. odmawianiu ludziom osobowej godności., 4. zmuszaniu ludzi do samobójstwa.
RDyuiv7lSkdKn2
Ćwiczenie 6
Przeciwstawienie wartości w „debacie światopoglądowej”, której wyrazem był nazistowski obóz koncentracyjny, obejmowało konfrontację: Możliwe odpowiedzi: 1. humanizm – przemoc., 2. aryjskość – niearyjskość., 3. chrześcijaństwo – judaizm., 4. słabość – siła.
31
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, w jaki sposób nazistowski „pusty świat gwałtu” przegrał w wyniku czynu o. Kolbego. W tym celu zinterpretuj opis nazistowskich wyobrażeń, zapisanych przez autora eseju w poniższym fragmencie:

Jan Józef Szczepański Święty

Świat Karla Fritzscha mógł zwyciężyć tylko za cenę unicestwienia ludzkiej solidarności. Miało się to dokonać w ten sposób, że wszyscy wyłączeni poza nawias przywilejów człowieczeństwa pozbawieni zostaną poczucia doniosłego sensu swego życia. Że staną się jedynie narzędziami woli swych panów i że u kresu służebnych trudów będą zdychać jak niepotrzebne już bydlęta.

cw7 Źródło: Jan Józef Szczepański, Święty, [w:] Przed Nieznanym Trybunałem, Kraków 1996, s. 31.
R6NnuNWlLfVrB
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij etyczny sens skutków heroicznego czynu o. Kolbego. Przeanalizuj w tym celu poniższy fragment eseju:

Jan Józef Szczepański Święty

Czyn ojca Maksymiliana Kolbego stał się wstrząsającym przełomem. Przede wszystkim przez swoją natychmiastową i oczywistą skuteczność. Kosztem dobrowolnej ofiary z życia, złożonej przez jednego człowieka, ocalony został drugi człowiek. Obcy. Niepowiązany ze swym wybawcą innymi więzami, jak tylko więzy ludzkiego braterstwa. Abstrakcyjne hasło ludzkości odzyskiwało widomą treść. Życie okupione śmiercią znów nabierało ceny. Śmierć owocująca życiem traciła cechy rozpaczliwego bezsensu.

cw8 Źródło: Jan Józef Szczepański, Święty, [w:] Przed Nieznanym Trybunałem, Kraków 1996, s. 32.
RW8NCuIpBZMNm
(Uzupełnij).