Do charakterystycznych cech eseju Święty należy m.in.: Możliwe odpowiedzi: 1. problematyka etyczna., 2. literacki język tekstu., 3. brak fikcyjnych zdarzeń i postaci., 4. osobiste wyznanie autora.
Do charakterystycznych cech eseju Święty należy m.in.:
problematyka etyczna.
literacki język tekstu.
brak fikcyjnych zdarzeń i postaci.
osobiste wyznanie autora.
RpDabHT86pgG71
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj poszczególnym tytułom esejów bohaterów tych utworów. W służbie Wielkiego Armatora Możliwe odpowiedzi: 1. żołnierz armii podziemnej, 2. polski pisarz, 3. więzień obozu koncentracyjnego, 4. zbrodniczy przywódca sekty religijnej Święty Możliwe odpowiedzi: 1. żołnierz armii podziemnej, 2. polski pisarz, 3. więzień obozu koncentracyjnego, 4. zbrodniczy przywódca sekty religijnej Piąty anioł Możliwe odpowiedzi: 1. żołnierz armii podziemnej, 2. polski pisarz, 3. więzień obozu koncentracyjnego, 4. zbrodniczy przywódca sekty religijnej List do Juliana Stryjkowskiego Możliwe odpowiedzi: 1. żołnierz armii podziemnej, 2. polski pisarz, 3. więzień obozu koncentracyjnego, 4. zbrodniczy przywódca sekty religijnej
Przyporządkuj poszczególnym tytułom esejów bohaterów tych utworów. W służbie Wielkiego Armatora Możliwe odpowiedzi: 1. żołnierz armii podziemnej, 2. polski pisarz, 3. więzień obozu koncentracyjnego, 4. zbrodniczy przywódca sekty religijnej Święty Możliwe odpowiedzi: 1. żołnierz armii podziemnej, 2. polski pisarz, 3. więzień obozu koncentracyjnego, 4. zbrodniczy przywódca sekty religijnej Piąty anioł Możliwe odpowiedzi: 1. żołnierz armii podziemnej, 2. polski pisarz, 3. więzień obozu koncentracyjnego, 4. zbrodniczy przywódca sekty religijnej List do Juliana Stryjkowskiego Możliwe odpowiedzi: 1. żołnierz armii podziemnej, 2. polski pisarz, 3. więzień obozu koncentracyjnego, 4. zbrodniczy przywódca sekty religijnej
Przyporządkuj poszczególnym tytułom esejów bohaterów tych utworów.
żołnierz armii podziemnej, polski pisarz, więzień obozu koncentracyjnego, zbrodniczy przywódca sekty religijnej
W służbie Wielkiego Armatora
Święty
Piąty anioł
List do Juliana Stryjkowskiego
R1OcQq9H3gCfs1
Ćwiczenie 3
Wskaż wszystkie prawidłowe odpowiedzi. Esej Święty zawiera: Możliwe odpowiedzi: 1. przedstawienie sylwetki świętego., 2. refleksję o wartościach moralnych., 3. pytania o ocalenie człowieczeństwa w świecie nazistowskiego obozu., 4. opis ucieczki więźniów z obozu.
Wskaż wszystkie prawidłowe odpowiedzi. Esej Święty zawiera:
przedstawienie sylwetki świętego.
refleksję o wartościach moralnych.
pytania o ocalenie człowieczeństwa w świecie nazistowskiego obozu.
opis ucieczki więźniów z obozu.
1
Ćwiczenie 4
Cel nazistowskich obozów koncentracyjnych wskazany w poniższym fragmencie eseju Święty można inaczej określić jako...
Jan Józef SzczepańskiŚwięty
Ich zadaniem [obozów koncentracyjnych] było między innymi wskazanie fikcyjności etyki ludzkiego braterstwa – zasady podważającej najoczywiściej roszczenia rasowego elitaryzmu.
RVSobK9z9OM7b
Możliwe odpowiedzi: 1. zniszczenie solidarności opartej na wzajemnym szacunku ludzi wobec siebie., 2. ujawnienie prawdy o słabości elit., 3. uzasadnienie tezy o wyższej wartości niektórych ras nad innymi., 4. dowiedzenie, że ludzie łatwo rezygnują z wartości etycznych.
zniszczenie solidarności opartej na wzajemnym szacunku ludzi wobec siebie.
ujawnienie prawdy o słabości elit.
uzasadnienie tezy o wyższej wartości niektórych ras nad innymi.
dowiedzenie, że ludzie łatwo rezygnują z wartości etycznych.
cw4 Źródło: Jan Józef Szczepański, Święty, [w:] Przed Nieznanym Trybunałem, Kraków 1996, s. 29.
2
Ćwiczenie 5
Nazistowska dehumanizacja, o której pisze Szczepański w poniższym fragmencie, polega na:
Jan Józef SzczepańskiŚwięty
Podludzie powinni byli ginąć wdeptywani w błoto jak robaki – masowo, lecz samotnie, anonimowo, bez godności należnej ofiarniczemu cierpieniu, w upodleniu i hańbie, o ile możności przykładając się sami do własnej zagłady.
cw5 Źródło: Jan Józef Szczepański, Święty, [w:] Przed Nieznanym Trybunałem, Kraków 1996, s. 29.
RFtrZL6naheNd
Możliwe odpowiedzi: 1. uznaniu niektórych ludzi za istoty niższe (podludzi)., 2. upodobnieniu ludzi do robaków., 3. odmawianiu ludziom osobowej godności., 4. zmuszaniu ludzi do samobójstwa.
uznaniu niektórych ludzi za istoty niższe (podludzi).
upodobnieniu ludzi do robaków.
odmawianiu ludziom osobowej godności.
zmuszaniu ludzi do samobójstwa.
RDyuiv7lSkdKn2
Ćwiczenie 6
Przeciwstawienie wartości w „debacie światopoglądowej”, której wyrazem był nazistowski obóz koncentracyjny, obejmowało konfrontację: Możliwe odpowiedzi: 1. humanizm – przemoc., 2. aryjskość – niearyjskość., 3. chrześcijaństwo – judaizm., 4. słabość – siła.
Przeciwstawienie wartości w „debacie światopoglądowej”, której wyrazem był nazistowski obóz koncentracyjny, obejmowało konfrontację:
humanizm – przemoc.
aryjskość – niearyjskość.
chrześcijaństwo – judaizm.
słabość – siła.
31
Ćwiczenie 7
Wyjaśnij, w jaki sposób nazistowski „pusty świat gwałtu” przegrał w wyniku czynu o. Kolbego. W tym celu zinterpretuj opis nazistowskich wyobrażeń, zapisanych przez autora eseju w poniższym fragmencie:
Jan Józef SzczepańskiŚwięty
Świat Karla Fritzscha mógł zwyciężyć tylko za cenę unicestwienia ludzkiej solidarności. Miało się to dokonać w ten sposób, że wszyscy wyłączeni poza nawias przywilejów człowieczeństwa pozbawieni zostaną poczucia doniosłego sensu swego życia. Że staną się jedynie narzędziami woli swych panów i że u kresu służebnych trudów będą zdychać jak niepotrzebne już bydlęta.
cw7 Źródło: Jan Józef Szczepański, Święty, [w:] Przed Nieznanym Trybunałem, Kraków 1996, s. 31.
R6NnuNWlLfVrB
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na cele nazistowskiej ideologii wobec ludzkiej solidarności, poczucia sensu życia, wiary w swoją wartość i godność.
Świat nazistowskich wyobrażeń mógłby wygrać wtedy, gdyby hitlerowcom udało się zniszczyć ludzką solidarność w wyniku odebrania ludziom wiary w sens ich życia oraz w swoją wartość i godność. O. Kolbe dowiódł, że potrafi być solidarny z innym, obcym człowiekiem, nawet za cenę własnego życia, nadając mu w ten sposób wartość i dowodząc swej niezbywalnej i niemożliwej do odebrania godności.
31
Ćwiczenie 8
Wyjaśnij etyczny sens skutków heroicznego czynu o. Kolbego. Przeanalizuj w tym celu poniższy fragment eseju:
Jan Józef SzczepańskiŚwięty
Czyn ojca Maksymiliana Kolbego stał się wstrząsającym przełomem. Przede wszystkim przez swoją natychmiastową i oczywistą skuteczność. Kosztem dobrowolnej ofiary z życia, złożonej przez jednego człowieka, ocalony został drugi człowiek. Obcy. Niepowiązany ze swym wybawcą innymi więzami, jak tylko więzy ludzkiego braterstwa. Abstrakcyjne hasło ludzkości odzyskiwało widomą treść. Życie okupione śmiercią znów nabierało ceny. Śmierć owocująca życiem traciła cechy rozpaczliwego bezsensu.
cw8 Źródło: Jan Józef Szczepański, Święty, [w:] Przed Nieznanym Trybunałem, Kraków 1996, s. 32.
RW8NCuIpBZMNm
(Uzupełnij).
Zwróć uwagę na to, czego dowiódł o. Kolbe swoim czynem - o człowieku, o ocaleniu wartości, o tym, co właściwe tylko ludziom i o sensie życia.
O. Kolbe udowodnił, że człowiek może w drodze wolnego wyboru poświęcić największe dobra, także swoje życie, dla innego, obcego człowieka. W ten sposób dowiódł, że również w ekstremalnych warunkach, bez względu na strach przed cierpieniem i śmiercią, możemy ocalić wartości moralne. Wykazał, że człowiek jest w stanie wznieść się ponad zwierzęce instynkty i realizować właściwe tylko ludziom ideały etyczne oraz że w realizacji tej ujawnia się najwyższy sens ludzkiego życia.