Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Wioletta Liwińska, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Badanie charakteru chemicznego wodorotlenków
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
8) klasyfikuje wodorotlenki ze względu na ich charakter chemiczny (zasadowy, amfoteryczny); wnioskuje o charakterze chemicznym wodorotlenku na podstawie wyników doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji potwierdzające charakter chemiczny wodorotlenków.
Zakres rozszerzony
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
8) klasyfikuje wodorotlenki ze względu na ich charakter chemiczny (zasadowy, amfoteryczny); projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego przebieg pozwoli wykazać charakter chemiczny wodorotlenku; wnioskuje o charakterze chemicznym wodorotlenku na podstawie wyników doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji potwierdzające charakter chemiczny wodorotlenków (w tym równania reakcji otrzymywania hydroksokompleksów).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
określa charakter chemiczny poznanych wodorotlenków;
definiuje pojęcie amfoteryczności i wskazuje wodorotlenki amfoteryczne;
projektuje doświadczenie pozwalające na identyfikację wodorotlenków amfoterycznych;
definiuje pojęcie hydroksykompleksów i zapisuje równania reakcji, potwierdzające charakter chemiczny wodorotlenków.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
eksperyment chemiczny;
burza mózgów;
mapa myśli;
analiza materiału źródlowego;
ćwiczenia uczniowskie;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca w grupach;
praca indywidualna;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica;
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom przykładowe pytania:
Jakimi właściwościami charakteryzują się wodorotlenki?
Czy wszystkie wodorotlenki dysocjują?
Co to są zasady?
Jak zmieniają się właściwości chemiczne wodorotlenków w układzie okresowym?
Czy wszystkie wodorotlenki mają charakter zasadowy?
Co to jest amfoteryczność?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia wodorotlenki – uczniowie podają skojarzenia z wykorzystaniem aplikacji Mentimeter.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Eksperyment uczniowski – Badanie charakteru chemicznego wodorotlenku cynku. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje odpowiedni sprzęt, szkło laboratoryjne, odczynniki i karty pracy. Uczniowie najpierw formułują problem badawczy, stawiają hipotezę i zapisują w kartach pracy, a następnie przechodzą do wykonania doświadczenia wg instrukcji w karcie pracy. Obserwują zmiany, zapisują równania reakcji, ustalają wnioski i zapisują całość w kartach pracy. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów. Liderzy grup prezentują wyniki pracy grupy z zastosowaniem techniki gadająca ściana.
Nauczyciel odwołuje uczniów do wirtualnego laboratorium – praca w parach. Wyjaśnia, że zadaniem uczniów będzie zweryfikowanie hipotez dostępnych w multimedium bazowym e‑materiału. Należy korzystając z wirtualnego laboratorium przeprowadzić doświadczenia prowadzące do potwierdzenia bądź obalenia hipotez. Uczniowie po wykonanych wirtualnych doświadczeniach zapisują obserwacje oraz wnioski.
Prezentacja wyników. Chętni uczniowie przedstawiają efekty pracy na forum i wspólnie zapisują równania reakcji potwierdzające hipotezy.
Podsumowanie. Na koniec uczniowie w grupach przygotowują grafikę (schemat) podsumowującą zebrane informacje.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowuje informacje przedstawione przez uczniów i sprawdza ich wiedzę. Pyta lub wykorzystuje aplikację Quizizz - test:
Jakie wyróżniamy rodzaje wodorotlenków?
Jak odróżnić wodorotlenek zasadowy od amfoterycznego?
Jakim reakcjom ulegają wodorotlenki zasadowe, a jakim amfoteryczne?
Jak eksperymentalnie odróżnić wodorotlenek amfoteryczny od zasadowego?
2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wirtualne laboratorium można wykorzystać podczas przygotowywania się do zajęć lekcyjnych i na sprawdzian.
Materiał pomocniczy:
1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jakie wyróżniamy rodzaje wodorotlenków?
Jak odróżnić wodorotlenek zasadowy od amfoterycznego?
Jakim reakcjom ulegają wodorotlenki zasadowe, a jakim amfoteryczne?
Jak eksperymentalnie odróżnić wodorotlenek amfoteryczny od zasadowego?
Karta pracy ucznia.
Sprzęt i szkło laboratoryjne: kolby stożkowe, bagietki, pipety.
Odczynniki chemiczne: wodny roztwór siarczanu(VI) cynku ( w stężeniu ok. 1 mol/dmIndeks górny 33), kwas siarkowy(VI), zasada sodowa.
Instrukcja:
Umieść po kilka cmIndeks górny 33 roztworu siarczanu(VI) cynku w obu kolbach stożkowych.
Do obu kolb stożkowych dodaj po kilka cmIndeks górny 33 zasady sodowej. Zawartość obu kolb wymieszaj.
Obserwuj zachodzące zmiany.
Do jednej kolby dodaj kilka cmIndeks górny 33 kwasu siarkowego(VI), a do drugiej kolby dodaj nadmiaru zasady sodowej. Zawartość obu kolb wymieszaj.
Obserwuj zachodzące zmiany.