Sprawdź się
Wskaż prawidłowy zestaw odpowiedzi.
- Przykładem wodorotlenków amfoterycznych są: Al(OH)3, Cr(OH)3, natomiast przykładem wodorotlenków zasadowych są: Mg(OH)2, Ba(OH)2.
- Przykładem wodorotlenków amfoterycznych są: Ba(OH)3, Cr(OH)3, natomiast przykładem wodorotlenków zasadowych są: Fe(OH)2, Ba(OH)2.
- Przykładem wodorotlenków amfoterycznych są: Ba(OH)3, Ca(OH)3, natomiast przykładem wodorotlenków zasadowych są: Fe(OH)2, Cu(OH)2.
- Przykładem wodorotlenków amfoterycznych są: Al(OH)3, Ba(OH)3, natomiast przykładem wodorotlenków zasadowych są: Ca(OH)2, Mg(OH)2.
Uzupełnij poniższe zdanie, wybierając właściwe określenia.
rozpuszczalnym, praktycznie nierozpuszczalnym, kwasem, zasadą
Wodorotlenek glinu jest .......................................................... w wodzie wodorotlenkiem amfoterycznym, który w reakcji z .......................................................... roztwarza się z otrzymaniem hydroksokompleksu.
Przeprowadzono następujące doświadczenie:
Przeprowadzono doświadczenie. Zapoznaj się z jego opisem.

Która z odpowiedzi przedstawia poprawnie zapisane obserwacje i wnioski?
-
Obserwacje: wodorotlenek cynku ma charakter amfoteryczny.
Wniosek: biały osad się roztwarza. -
Obserwacje: wydzielają się pęcherzyki gazu.
Wniosek: wodorotlenek cynku ma charakter zasadowy. -
Obserwacje: biały osad się roztwarza.
Wniosek: wodorotlenek cynku ma charakter amfoteryczny. -
Obserwacje: biały osad się roztwarza.
Wniosek: wodorotlenek cynku reaguje z tlenkami niemetali.
Uczniowie przeprowadzili doświadczenia, których przebieg przedstawiono schematycznie na rysunku poniżej.
Uczniowie przeprowadzili doświadczenia. Zapoznaj się z opisem rysunki.

Uczniowie zapisali obserwacje, wg których osad roztworzył się w probówce pierwszej i drugiej. Natomiast w probówce trzeciej i czwartej nie było objawów reakcji.
Które z doświadczeń uczniów potwierdzają amfoteryczny charakter wodorotlenku żelaza(III)?
Poniżej przedstawiono przebieg doświadczenia, którego celem jest zbadanie charakteru chemicznego wodorotlenków chromu.
Przedstawiono przebieg doświadczenia, którego celem jest zbadanie charakteru chemicznego wodorotlenków chromu. Zapoznaj się z jego opisem.

Stwierdzono, że osad wodorotlenku rozpuścił się w probówce drugiej, trzeciej i czwartej. Na podstawie tych informacji określ, który z podanych wodorotlenków ma charakter amfoteryczny.
Które z równań reakcji chemicznej przedstawia poprawny jonowy zapis tworzenia się hydroksokompleksu heksahydroksoglinianu sodu w obecności nadmiaru wodorotlenku sodu?
- Al(OH)3↓+ Na+ +OH- → Na+ + [Al(OH)4]-
- Al(OH)3↓ + 3OH- → [Al(OH)6]-
- Al(OH)3↓ + 3Na+ + 3OH- → 3Na+ + [Al(OH)6]3-
- Al3 + 3OH- + Na+ + OH- → Na+ + [Al(OH)4]-
Zaprojektuj doświadczenie, w wyniku którego udowodnisz charakter chemiczny wodorotlenku glinu. Narysuj schemat doświadczenia. Opisz obserwacje i wnioski poparte odpowiednimi reakcjami chemicznymi.
