Wirtualne laboratorium – S
Czy wiesz, jak sprawdzić, czy wodorotlenek posiada charakter amfoteryczny czy nie? Jak można odróżnić wodorotlenek o charakterze zasadowym od wodorotlenku o charakterze amfoterycznym? Przeprowadź eksperyment w wirtualnym laboratorium chemicznym. Sformułuj własną hipotezę. W formularzu zanotuj swoje obserwacje, a następnie sformułuj wyniki i wnioski. Następnie rozwiąż ćwiczenie.
Zadanie: jak sprawdzić, czy wodorotlenek posiada charakter amfoteryczny czy nie.
Analiza eksperymentu: Badanie właściwości chemicznych wodorotlenków.
Problem badawczy: Czy wszystkie wodorotlenki posiadają ten sam charakter chemiczny (zasadowy)?.
Hipoteza: Nie wszystkie wodorotlenki posiadają ten sam charakter chemiczny.
Sprzęt laboratoryjny: probówki - podłużne naczynie szklane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych - w statywie - prostokątny sprzęt laboratoryjny z rzędami otworów, w których umieszczane są probówki; zlewki - naczynie szklane o kształcie cylindrycznym, stosowane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych; pipety Pasteura - wąska rurka pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki.
Odczynniki chemiczne: roztwór wodorotlenku sodu, roztwór azotanu glinu, roztwór chlorowodoru, roztwór chlorku magnezu.
Przebieg eksperymentu: Eksperyment 1. Do dwóch probówek należy dodać 2 centymetry sześcienne wodnego roztworu chlorku magnezu. Następnie dodano do obu probówek 2 centymetry sześcienne wodorotlenku sodu. Do jednej z probówek dodano kwasu chlorowodorowego, a do drugiej wodorotlenek sodu. Eksperyment 2. Do dwóch probówek należy dodać 2 centymetry sześcienne wodnego roztworu azotanu(V) glinu. Następnie dodano do obu probówek 2 centymetry sześcienne zasady sodowej. Po zaobserwowaniu objawów reakcji do jednej z probówek dodano kwasu chlorowodorowego, a do drugiej wodorotlenek sodu.
Obserwacje: Eksperyment 1. W pierwszym etapie doświadczenia w obu probówkach wytrącił się biały osad. W drugim etapie doświadczenia, biały osad ulega roztworzeniu po dodaniu kwasu solnego, w drugiej probówce brak widocznych oznak reakcji. Eksperyment 2. W pierwszym etapie doświadczenia w obu probówkach wytrącił się biały osad. W drugim etapie doświadczenia, biały osad w obu probówkach ulega roztworzeniu, powstaje klarowny bezbarwny roztwór.
Wyniki: Wodorotlenek magnezu reaguje z kwasami. Wodorotlenek glinu rozpuszcza się w kwasie i w zasadzie.
Wnioski: Eksperyment 1. Wodorotlenek magnezu jest substancją trudno rozpuszczalną w wodzie, zatem możemy go otrzymywać metodą strąceniową. Reaguje z kwasami nie reaguje z zasadami, zatem wykazuje charakter zasadowy. Eksperyment 2. Wodorotlenek glinu jest substancją trudno rozpuszczalną w wodzie, zatem możemy go otrzymywać metodą strąceniową. Reaguje z kwasami i zasadami. Wykazuje charakter amfoteryczny. Hipoteza została potwierdzona.
W jaki sposób można potwierdzić amfoteryczny charakter wodorotlenku glinu?