1
11
Laboratorium 1

Czy wiesz, jak sprawdzić, czy wodorotlenek posiada charakter amfoteryczny czy nie? Jak można odróżnić wodorotlenek o charakterze zasadowym od wodorotlenku o charakterze amfoterycznym? Przeprowadź eksperyment w wirtualnym laboratorium chemicznym. Sformułuj własną hipotezę. W formularzu zanotuj swoje obserwacje, a następnie sformułuj wyniki i wnioski. Następnie rozwiąż ćwiczenie.

R19tk4e2dWLBd
Podpowiedźgreenwhite
R1FF4tJvNHle8
Analiza eksperymentu: Badanie charakteru chemicznego wodorotlenków. Problem badawczy: (Uzupełnij) Hipoteza: (Uzupełnij). Sprzęt laboratoryjny: (Uzupełnij). Odczynniki chemiczne: (Uzupełnij). Instrukcja: (Uzupełnij) Obserwacje: (Uzupełnij) Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).

Zadanie: jak sprawdzić, czy wodorotlenek posiada charakter amfoteryczny czy nie.

Analiza eksperymentu: Badanie właściwości chemicznych wodorotlenków.

Problem badawczy: Czy wszystkie wodorotlenki posiadają ten sam charakter chemiczny (zasadowy)?.

Hipoteza: Nie wszystkie wodorotlenki posiadają ten sam charakter chemiczny.

Sprzęt laboratoryjny: probówki -  podłużne naczynie szklane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych - w statywie - prostokątny sprzęt laboratoryjny z rzędami otworów, w których umieszczane są probówki; zlewki - naczynie szklane o kształcie cylindrycznym, stosowane do przeprowadzania prostych reakcji chemicznych; pipety Pasteura - wąska rurka pobierania i przenoszenia niewielkiej ilości cieczy przy pomocy ssawki.

Odczynniki chemiczne: roztwór wodorotlenku sodu, roztwór azotanu glinu, roztwór chlorowodoru, roztwór chlorku magnezu.

Przebieg eksperymentu: Eksperyment 1.  Do dwóch probówek należy dodać 2 centymetry sześcienne wodnego roztworu chlorku magnezu. Następnie dodano do obu probówek 2 centymetry sześcienne wodorotlenku sodu. Do jednej z probówek dodano kwasu chlorowodorowego, a do drugiej wodorotlenek sodu. Eksperyment 2. Do dwóch probówek należy dodać 2 centymetry sześcienne wodnego roztworu azotanu(V) glinu. Następnie dodano do obu probówek 2 centymetry sześcienne zasady sodowej. Po zaobserwowaniu objawów reakcji do jednej z probówek dodano kwasu chlorowodorowego, a do drugiej wodorotlenek sodu.

Obserwacje: Eksperyment 1. W pierwszym etapie doświadczenia w obu probówkach wytrącił się biały osad. W drugim etapie doświadczenia, biały osad ulega roztworzeniu po dodaniu kwasu solnego, w drugiej probówce brak widocznych oznak reakcji. Eksperyment 2. W pierwszym etapie doświadczenia w obu probówkach wytrącił się biały osad. W drugim etapie doświadczenia, biały osad w obu probówkach ulega roztworzeniu, powstaje klarowny bezbarwny roztwór.

Wyniki: Wodorotlenek magnezu reaguje z kwasami. Wodorotlenek glinu rozpuszcza się w kwasie i w zasadzie.

Wnioski: Eksperyment 1. Wodorotlenek magnezu jest substancją trudno rozpuszczalną w wodzie, zatem możemy go otrzymywać metodą strąceniową. Reaguje z kwasami nie reaguje z zasadami, zatem wykazuje charakter zasadowy. Eksperyment 2. Wodorotlenek glinu jest substancją trudno rozpuszczalną w wodzie, zatem możemy go otrzymywać metodą strąceniową. Reaguje z kwasami i zasadami. Wykazuje charakter amfoteryczny. Hipoteza została potwierdzona.

RMQqXYkfRXJna
Ćwiczenie 1
Wybierz, których odczynników użyto w doświadzceniu. Możliwe odpowiedzi: 1. roztwór wodorotlenku sodu, roztwór azotanu glinu, roztwór chlorowodoru, roztwór chlorku magnezu., 2. roztwór wodorotlenku sodu, roztwór azotanu glinu, roztwór chlorowodoru, roztwór chlorku sodu., 3. roztwór wodorotlenku sodu, roztwór siarczanu glinu, roztwór chlorowodoru, roztwór chlorku magnezu.
R19YEnNwjvTv9
Ćwiczenie 2
Wybierz poprawne stwierdzenie: Możliwe odpowiedzi: 1. wodorotlenek glinu rozpuszcza się w kwasie i zasadzie, 2. wodorotlenek glinu rozpuszcza się w tylko w kwasie, 3. wodorotlenek glinu rozpuszcza się w tylko w zasadzie, 4. wodorotlenek glinu nie rozpuszcza się
Ćwiczenie 1

W jaki sposób można potwierdzić amfoteryczny charakter wodorotlenku glinu?

Rq1WEXcgW3o0g
Odpowiedź: (Uzupełnij).