Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Lekarz i jego gorzkie lekarstwo. Sytuacja gospodarcza w III Rzeczypospolitej i plan Balcerowicza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia przyczyny wprowadzenia reform gospodarczych przez rząd Tadeusza Mazowieckiego;
opisuje reformy zainicjowane przez Leszka Balcerowicza w 1990 r.;
analizuje dane dotyczące wskaźników ekonomicznych w wybranych krajach byłego bloku sowieckiego, które również wprowadzały po 1989 r. gospodarkę rynkową;
analizuje argumenty zwolenników i krytyków planu Balcerowicza.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Lekarz i jego gorzkie lekarstwo. Sytuacja gospodarcza w III Rzeczypospolitej i plan Balcerowicza”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i dwoma pierwszymi filmami w sekcji „Film edukacyjny” (poświęconymi reformom Balcerowicza) tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Chętni lub wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów zajęć, omówienie planowanego przebiegu lekcji.
Raport z przygotowań. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. kto zapoznał się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania związane z tematem lekcji. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z zakresem zajęć? W ten sposób wspólnie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko o niej dyskutują, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i je uzupełniać.
Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Nauczyciel zapowiada, że uczniowie będą pracować w grupach, i poleca, aby utworzyli czteroosobowe zespoły. Odtwarza film podsumowujący wdrażane przez rząd Mazowieckiego oraz Leszka Balcerowicza reformy gospodarcze. Po jego emisji uczniowie w grupach analizują treść polecenia 6: wyjaśniają, czym różnił się plan Balcerowicza od planów reform gospodarczych wprowadzanych w innych byłych krajach komunistycznych. Uczestnicy zajęć dyskutują, a następnie zapisują wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje odpowiedzi i spostrzeżenia na forum klasy.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel, korzystając z tablicy interaktywnej lub rzutnika, wyświetla treść ćwiczenia 3 z sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie w parach wskazują poprawne odpowiedzi. Następuje wspólne rozwiązanie zadania na forum klasy. W ten sam sposób uczniowie wykonują ćwiczenie 4.
Prowadzący, nawiązując do polecenia 7 z sekcji „Film edukacyjny”, zadaje uczniom pytanie: Czy zgadzacie się z oceną programu reform gospodarczych przedstawioną przez prof. Antoniego Dudka? Uczniowie przedstawiają swoje opinie wraz z argumentacją, dyskutują.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Lekarz i jego gorzkie lekarstwo. Sytuacja gospodarcza w III Rzeczypospolitej i plan Balcerowicza”, inicjuje krótką rozmowę dotyczącą kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Nauczyciel omawia pracę uczniów podczas zajęć, przedstawia pracę domową do wykonania.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne 7 i 8. Przygotuj uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
(Dla uczniów chętnych) Wykonaj ćwiczenie 9.
Materiały pomocnicze:
W. Roszkowski, Historia Polski 1914–1991, PWN, Warszawa 1992.
A. Dudek, Historia polityczna Polski 1989–2015, Znak, Kraków 2016.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film edukacyjny” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.