Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Słynne monologi Romea. Romeo i Julia Williama Szekspira
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
przeanalizuje słynne monologi Romea;
wyjaśni rolę monologów w dramacie Szekspira;
omówi cechy monologu w dramatach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
prezentacja multimedialna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie w odpowiednim czasie przed zajęciami zapoznają się z dramatem Williama Szekspira Romeo i Julia lub przypominają sobie jego treść, jeśli lektura była już omawiana na wcześniejszych lekcjach.
Nauczyciel prosi zainteresowane tematem osoby o przygotowanie filmu z różnymi wykonaniami fragmentów monologów Romea i Julii. Istotny będzie również ich montaż i ewentualny komentarz twórcy prezentacji. Nauczyciel zapowiada, że praca uczniów zostanie oceniona.
Wszystkim uczniom poleca zapoznanie się z blokiem tekstowym lekcji: Słynne monologi Romea. Romeo i Julia Williama Szekspira.
Faza wprowadzająca:
Lekcja rozpoczyna się od obejrzenia i wysłuchania teatralnych (filmowych, radiowych) fragmentów monologów przygotowanych przez uczniów. Nauczyciel prosi następnie uczestników zajęć o krótką refleksję i odpowiedź na dwa wstępne pytania: Kim jest Romeo? Kim jest dla niego Julia? Uczniowie dzielą się swoimi przemyśleniami, a jedna osoba notuje najcelniejsze odpowiedzi na tablicy.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prezentuje na dużym ekranie ilustrację interaktywną i prosi uczniów, by w parach określili tematy, jakim poświęcone są monologi Romea, oraz wskazali ich wspólne cechy.
Nauczyciel dzieli uczniów na kilkuosobowe zespoły. Każdej grupie przydziela do rozwiązania zadania z sekcji „Sprawdź się”. Po upływie wyznaczonego czasu następuje prezentacja prac drużyn.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli? Na koniec prosi chętnego ucznia o podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Praca domowa:
Na podstawie multimedium scharakteryzuj sposób, w jaki Romeo zwraca się do Julii.
Materiały pomocnicze:
Natura Szekspira. Rozmowa z Piotrem Kamińskim, dostępny w internecie: https://www.dwutygodnik.com/artykul/3935-natura-szekspira.html
Adam Kulawik, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków 1994.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Ilustracja interaktywna” do podsumowania lekcji.