Dla nauczyciela
Autor: Justyna Mroczkowska‑Lepka
Przedmiot: Język polski
Temat: Czym jest kicz, a czym arcydzieło?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia różnice pomiędzy kulturą wysoką a popularną,
omawia cechy kiczu i arcydzieła,
wskazuje charakterystyczne cechy kiczu na podstawie wybranych tekstów kultury.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
burza mózgów;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Czym jest kicz, a czym arcydzieło?”. Prosi uczestników zajęć o przygotowanie przykładów utworów z różnych dziedzin kultury (np. literatura, architektura, muzyka, sztuki graficzne), które ich zdaniem noszą znamiona kiczu.
Faza wprowadzająca:
Wyświetlenie na tablicy tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel pyta: czym jest według was kicz? Jakie są jego wyznaczniki?
Uczniowie, wykorzystując metodę burzy mózgów oraz przykłady tekstów kultury, które przygotowali, ustalają definicję kiczu. Na tablicy powstaje notatka na ten temat w formie mapy myśli, którą uczniowie przerysowują do zeszytów.
Faza realizacyjna:
Prowadzący wyświetla multimedium, czyli mapę myśli. Uczniowie sprawdzają, które cechy kiczu ustalone przez nich wcześniej zostały ujęte w mapie myśli. Dyskutują na ten temat. Nauczyciel poleca, by uczniowie, w parach, wykonali polecenie 1 i 2 towarzyszące mapie myśli. Następnie prosi kilka wybranych osób, by przedstawiły propozycje odpowiedzi.
Uczniowie dzielą się na 6 grup i przystępują do rozwiązywania ćwiczeń. Grupy 1‑3 wykonują ćwiczenia 1‑3 oraz ćwiczenia 5. i 6. Grupy 4‑6 wykonują ćwiczenia 1.-3. oraz 7. i 8. Po upływie ustalonego czasu grupy 1‑3 łączą się w jeden zespół, a grupy 4‑6 w drugi. Nauczyciel zadaje pytanie: Czy tekst, z którym pracowaliście (fragment Darów losu Danielle Steel lub wiersz Dar Czesława Miłosza), nosi cechy kiczu czy arcydzieła? Co o tym świadczy? Uczniowie dyskutują, a następnie dzielą się swoimi opiniami na forum klasy. Nauczyciel moderuje ich dyskusję.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel odczytuje polecenie z ćwiczenia 4 z sekcji „Sprawdź się”: Na podstawie informacji zawartych w bloku tekstowym i multimedium ustal, czy poniższa reprodukcja nosi cechy kiczu, czy dzieła sztuki. Sformułuj argumenty do dyskusji.
Uczniowie pracują indywidualnie, a następnie przeprowadzają krótką dyskusję, która jest podsumowaniem lekcji.
Praca domowa:
Napisz tekst argumentacyjny na temat: Harmonia natury może być lekarstwem na kicz. Twoja praca powinna się składać ze 150 słów.
Materiały pomocnicze:
Piotr Sarzyński, Kicz jest wszechobecny, „Polityka” 2016, nr 52/53.
Zygmunt Bauman, Kultura w płynnej nowoczesności, Warszawa 2013.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.