Numer e‑materiału: 3.4.8.7

Imię i nazwisko autora: Magdalena Agnetta, Lena Wilkiewicz

Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Urlaub auf dem Campingplatz/Urlop na kempingu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat podróżowania i turystyki ze szczególnym uwzględnieniem campingu.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie, awarie i wypadki w podróży, ruch uliczny);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
5) opisuje upodobania;
10) przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady);
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
11) stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny, formularz, e‑mail, komentarz, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
12) wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe;
15) dostosowuje styl wypowiedzi do odbiorcy.
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART

Uczeń:

  • ocenia, która oferta glampingu najbardziej mu się podoba;

  • analizuje formy i możliwości wypoczynku na kempingu;

  • planuje organizację urlopu kempingowego.

Cele motywacyjne

Uczeń:

  • dostrzega powiązania między nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • uczestniczy w sytuacjach pozwalających na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań i  pasji;

  • uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.

Strategie uczenia się:

  • używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych);

  • ćwiczenie (pisownia, łączenie zdań ze sobą, powtarzanie za nagraniem);

  • rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;

  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);

  • centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi);

  • współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).

Metody i formy nauczania:

  • podejście komunikacyjne;

  • podejście humanistyczne;

  • podająca: pogadanka, wyjaśnianie, praca z katalogiem interaktywnym, praca z tekstem źródłowym;

  • aktywizująca: burza mózgów;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: z użyciem komputera, techniki: multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • plenum,

  • praca w grupach,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (katalog interaktywny),

  • tablica,

  • pojemnik z zapisanymi na karteczkach hasłami,

  • kartki,

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wyświetla kolejno zdjęcia z części Przeczytaj wraz z podpisami i prosi uczniów o komentarz do zdjęć i następujących stwierdzeń:

  1. Luxus und Komfort erfreuen sich immer größerer Beliebtheit.

  2. Glamping ist eine luxuriöse Variante des Campingurlaubs.

  3. Ein komfortables Holzhäuschen in einer unmittelbaren Naturnähe eignet sich gut für eine gute Erholung.

  • Nauczyciel zadaje uczniom pytania dodatkowe, np.: Weißt du, was Glamping ist? Ist Campinguralub etwas für dich? Ist Luxus im Urlaub wichtig? Was bedeutet eine gute Erholung?

  • Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami oraz opiniami i doświadczeniami dotyczącymi bazy noclegowej przedstawionej na zdjęciach (burza mózgów).

b) Faza realizacyjna

  • Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Grupy zapoznają się z tekstem w części Przeczytaj. Jedna grupa czyta wiadomość Mari, a druga grupa – wiadomość Lisy. Następnie nauczyciel wybiera uczniów, którzy streszczą wiadomość Lisy oraz wyrażą swoje przypuszczenia na temat, jaką wiadomość Lisa dostała od Mari. Wybrani uczniowie pierwszej grupy odpowiadają, czy przedstawiciele drugiej grupy właściwie odgadli treść wiadomości Mari, a następnie opowiadają, o czym pisała koleżanka Lisy.

  • Następnie uczniowie czytają cały tekst i indywidualnie sprawdzają stopień zrozumienia jego treści, wykorzystując do tego Übung 1‑2 w części Przeczytaj. Uczniowie wskazują informacje, które znajdują się w tekście oraz określają, które informacje są prawdziwe, a które fałszywe.

  • W ramach podsumowania pracy z tekstem nauczyciel prosi uczniów o odpowiedź na pytanie Übung 3 w części Przeczytaj. Uczniowie piszą swoją opinię, a następnie wybrani uczniowie przedstawiają ją na forum klasy.

  • W kolejnej części lekcji uczniowie zapoznają się z katalogiem interaktywnym. Zanim to nastąpi, nauczyciel zapisuje na tablicy trzy hasła: Übernachtungsalternativen, Ausrüstung, Benimmregeln. W pojemniku przy tablicy znajdują się karteczki z zapisanymi wyrazami, wyrażeniami lub hasłami, które występują w katalogu i dotyczą jego treści, np. die Nachtruhe, der Wasserkocher, ein Zelt aufschlagen, das Wohnmobil. Uczniowie podchodzą kolejno do tablicy, losują hasło i zapisują je w odpowiednim miejscu, przyporządkowując do kategorii. Na tablicy powstaje w ten sposób mapa pojęć, a uczniowie są przygotowani do pracy nad katalogiem interaktywnym.

  • Następnie uczniowie zapoznają się z treścią katalogu, oglądają zdjęcia, czytają i słuchają informacji.

  • Uczniowie dobierają się w pary i sprawdzają stopień zrozumienia treści katalogu, wykorzystując do tego Übung 1‑3 w części Katalog interaktywny.

  • Nauczyciel sprawdza, czy uczniowie zrozumieli treść katalogu interaktywnego, zadając pytania szczegółowe, np. Welche Arten von Zelten gibt es? Was gehört zur Ausrüstung einer Wohnmobil‑Küche? Welche Regeln gibt es auf einem Campingplatz? Was ist eine Anhängerkupplung?

c) Faza podsumowująca

  • Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy. Grupy otrzymują różne zadania. Pierwsza grupa sporządza listę rzeczy, które należy przygotować, a także spraw, na jakie trzeba zwrócić uwagę, udając się na wypoczynek na kempingu (Übung 4 w części Katalog interaktywny). Druga grupa przygotowuje zalety wypoczynku na kempingu. Trzecia grupa przygotowuje ofertę wypoczynku w formie glampingu. Czwarta grupa opisuje idealny samochód kempingowy. Uczniowie omawiają w grupach dany temat, zapisują najważniejsze hasła na kartkach, a następnie dwóch przedstawicieli każdej grupy prezentuje dane zagadnienie na forum klasy. Uczniowie innych grup stanowią widownię i mogą zadawać pytania.

Praca domowa

Uczniowie piszą wiadomość e‑mail na temat organizacji dwutygodniowego pobytu na kempingu (Aufgabe 7 w części Sprawdź się) lub odpowiadają pisemnie na ogłoszenie w internecie dotyczące wypożyczenia samochodu kempingowego (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).

Materiały pomocnicze:

  • materiał autentyczny: https://www.youtube.com/watch?v=B04jczcZwNU [dostęp: 12.04.2023], tylko do użytku edukacyjnego.

Uczniowie mogą pracować także z materiałem autentycznym z powyższego linku do strony internetowej. Jest to krótki materiał filmowy, prezentujący dwie formy wypoczynku: glamping oraz kemping. Materiał może być podstawą do głębszej analizy tematu. Uczniowie znajdują w nim informacje na temat zalet i wad podanych form wypoczynku, mogą stworzyć tabelę, w której na podstawie filmu porównają glamping z kempingiem. Uczniowie mogą wcielić się w rolę jednej z osób występujących w filmie i opowiedzieć o doświadczeniach związanych z takim rodzajem wypoczynku.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego

  • Przed lekcją: uczeń otrzymuje zdjęcia zamieszczone w katalogu interaktywnym i powtarza znane słownictwo oraz zbiera nowe, pasujące do zdjęć.

  • Podczas lekcji: uczeń wykorzystuje możliwość podziału na kategorie opisu urlopu kempingowego. Uczniowie w parach planują wyjazd samochodem kempingowym. Uzgadniają trasę wyjazdu, przygotowują listę rzeczy do spakowania, planują działania podczas wyjazdu. Swoje pomysły przedstawiają na forum klasy w formie notatki wizualnej, którą prezentują.

  • Po lekcji: usystematyzowanie posiadanej wiedzy, utrwalenie wiadomości. Uczniowie przygotowują quiz na temat urlopu kempingowego.