Dla nauczyciela
Autor: Marzenna Śliwka
Przedmiot: Język polski
Temat: Oświecenie – powtórzenie wiadomości. Część 1
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
powtórzy wiadomości z epoki oświecenia;
scharakteryzuje główne myśli filozoficzne epoki oświecenia;
wskaże cechy charakterystyczne sztuki oświecenia.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
klasowe refleksje.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: Oświecenie – powtórzenie wiadomości. Część 1. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel przygotowuje tyle kartek, ilu jest uczniów w klasie. Będą potrzebne do metody ewaluacyjnej, czyli klasowych refleksji. Należy pamiętać w ustalonych momentach lekcji, aby poprosić uczniów o zapis refleksji.
Faza wprowadzająca:
Wyświetlenie na tablicy treści zawartych w sekcji „Wprowadzenie”. Wyjaśnienie przez nauczyciela tematu i celów lekcji. Nauczyciel rozdaje kartki i objaśnia, na czym będzie polegać pisanie klasowych refleksji: Co jakiś czas będziemy przerywać lekcję, aby uczestnicy lekcji mogli odpowiadać na pytania: Co było dla mnie ważne w ciągu ostatnich kilku, kilkunastu minut lekcji? Na co zwróciłem uwagę?
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Wykonują w parach ćwiczenia 1 i 2.
Klasowe refleksje. Zapis refleksji i podanie kartki w lewą stronę.
Uczniowie – odwołując się do tekstów zamieszczonych w sekcji „Przeczytaj” - zapisują na tablicy charakterystyczne elementy oświecenia.
Nauczyciel wyświetla na tablicy cytat zasady sformułowanej przez Stanisława Staszica: „Takie będą Rzeczpospolite, jakie ich młodzieży chowanie”. Zadaje pytanie: Co sądzisz na ten temat? Swoje przemyślenia zapisz na kartce klasowych refleksji i podaj ją w lewo.Praca z linią chronologiczną. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z linią chronologiczną prezentującą wydarzenia historyczne epoki oświecenia. Uczniowie zapisuję swoje wnioski: w jaki sposób skutki tych wydarzeń uwidaczniają się w literaturze i sztuce tego okresu? Następnie dzielą się na kilkuosobowe grupy i wykonują zadanie: Wybierz jedno wydarzenie przedstawione na osi czasu. Przygotuj jego opis z uwzględnieniem wpływu na myśl i kulturę epoki.
Klasowe refleksje. Zapis refleksji i podanie kartki w lewą stronę.
Faza podsumowująca:
Klasowe refleksje. Nauczyciel prosi uczniów o zapisanie opinii o lekcji. Następnie zbiera kartki, które podczas zajęć przekazywali sobie uczniowie. Wszystkie umieszcza na tablicy, na której zapisany został tytuł: Klasowe refleksje. Jeden z uczniów czyta zapiski na kartkach. Wszyscy uczestnicy zajęć wyciągają wnioski.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenia 1 i 2 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Materiały pomocnicze:
J. Snopek, Oświecenie: szkic do portretu epoki, Warszawa 1999.
W. Nawrocki, Oświecenie. Wykłady o europejskiej literaturze na Zachodzie i w Polsce, Piotrków Trybunalski 1998.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.