Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z linią chronologiczną prezentującą wydarzenia historyczne epoki oświecenia. Zastanów się i zapisz swoje wnioski: w jaki sposób skutki tych wydarzeń uwidaczniają się w literaturze i sztuce tego okresu?

R1Fmmu53SUuM8
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Wybierz jedno wydarzenie przedstawione na osi czasu. Przygotuj jego opis z uwzględnieniem wpływu na myśl i kulturę epoki.

R1atvqtJiK45K
(Uzupełnij).
RDvaV60ZxV4Zc1
1688 Obraz przedstawia mężczyznę w sile wieku. Postać ukazuje prawy półprofil. Twarz mężczyzny jest owalna. Ma gładkie czoło, ciemne brwi i wąskie oczy. Mężczyzna ma zarumienione policzki. Nos mężczyzny jest duży, haczykowaty. Ma on wydatne usta i dołek na podbródku. Włosy postaci są długie, ciemne, falujące. Mężczyzna zaczesał je równo na dwie strony. Postać ma gładko ogolone policzki. Mężczyzna ma na sobie zbroję rycerską. Jego szyja jest przewiązana koronkową apaszką. W prawej dłoni trzyma drewnianą pałkę. Lewą dłoń opiera o hełm rycerski. Obok jego prawego boku stroi pies. Za jego plecami, po prawej stronie ukazana jest scena bitewna. zapisaną kartę papieru. W tle ciemne, zachmurzone niebo. Powstanie monarchii parlamentarnej w Anglii. 1715 Obraz przedstawia mężczyznę w sile wieku stojącego wewnątrz sali tronowej. Postać ukazuje lewy półprofil. Twarz mężczyzna jest owalna. Ma gładkie czoło, ciemne brwi i wąskie oczy. Patrzy na nas. Mężczyzna ma zarumienione policzki. Nos mężczyzny jest duży. Ma on zaciśnięte usta i dołek na podbródku. Ma na głowie perukę z długimi, ciemnymi, kręconymi włosami. Są zaczesane równo na dwie strony. Postać ma gładko ogolone policzki. Mężczyzna jest ubrany w okazałą szatę z koronkowym kołnierzem, obszerną, gronostajową pelerynę i obcisłe pończochy. Na stopach ma trzewiki na obcasie. U lewego boku ma miecz zdobiony szlachetnymi kamieniami. Prawą dłoń opiera o laskę. Po jego prawej stronie stoi stolik, na którym leży poduszka. Na poduszce leży korona i wskazówka. Za jego plecami stoi ozdobny tron. Nad nim wisi gęsto drapowana kotara. Śmierć Ludwika XIV. 1715 Początek działalności późniejszych encyklopedystów. 1764 Obraz przedstawia mężczyznę w sile wieku. Postać ukazuje trzy czwarte owalnej twarzy. Mężczyzna odwraca głowę w swoją lewą stronę. Mężczyzna ma gładkie, dość wysokie czoło, ciemne brwi i zwężone oczy. Mężczyzna ma lekko zarumienione policzki. Nos mężczyzny jest prosty. Ma on wąskie usta. Postać ma perukę, której włosy są upięte z tyłu głowy. Nie są gładko zaczesane, otaczają miękko twarz mężczyzny. Postać ma gładko ogolone policzki. Mężczyzna ma na sobie zbroję rycerską. Przez lewe ramię ma przewieszoną pelerynę. W prawej dłoni trzyma drewnianą pałkę. Obok jego prawego boku leży hełm rycerski ozdobiony dwoma strusimi piórami. Obok prawego boku leży korona. Lewą rękę opiera o biodro. Początek panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego. 1772 Rysunek przedstawia osiem ukoronowanych osób zgromadzonych wokół stołu na którym leży mapa Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Pośrodku stoi otyła kobieta zwrócona twarzą do nas. Jej włosy są zaczesane do góry. Ma ciemne brwi i małe oczy. Jest to Caryca Rosji Katarzyna II. Palcami, wskazującym i kciukiem, prawej dłoni trzyma róg mapy. Dwaj mężczyźni w sile wieku siedzą przy mapie, wskazując palcami ziemie Rzeczypospolitej które chcą zagarnąć. Są to król Prus Fryderyk II i cesarz rzymski Józef II. Za trojgiem zaborców stoją król Hiszpanii Karol III i król Francji Ludwik XV którzy biernie się temu przyglądają. Za nimi siedzi na ozdobnym tronie i drzemie dojrzały mężczyzna. Postać ukazuje lewy profil. Jest to król Wielkiej Brytanii i Irlandii Jerzy III. Po lewej stronie ilustracji, naprzeciw zaborców siedzi mężczyzna w sile wieku. Postać ukazuje prawy profil. Pochyla ukoronowaną głowę. Jego ręce są związane sznurem, na plecach. Jest to król Polski i wielki książę litewski Stanisław II August. Za polskim władcą stoi starszy brodaty mężczyzna w turbanie. Jego ręce są skute łańcuchami. Postać patrzy ze smutkiem na Stanisława Augusta. Nad postaciami wisi waga. Na jej ramionach umieszczony jest napis: The ballance of power. Na lewej szali umieszczono szarfę z napisem: Great Britain. Ta szala unosi się. Druga, opadająca szala jest pusta. Pierwszy rozbiór Polski. 1773 Obraz przedstawia dojrzałego mężczyznę. Postać ukazuje trzy czwarte owalnej twarzy. Mężczyzna odwraca głowę w swoją lewą stronę. Mężczyzna ma lekko zmarszczone, dość wysokie czoło, ciemne i grube brwi oraz duże oczy. Patrzy na nas. Mężczyzna ma lekko zarumienione policzki. Nos mężczyzny jest prosty. Ma on wydatne usta i dołek na podbródku. Postać ma perukę, której włosy są upięte z tyłu głowy. Ma włosy ciasno zawinięte na wysokości uszów. Postać ma gładko ogolone policzki. Mężczyzna ma na sobie strój duchownego. Na lewej piersi i pośrodku piersi ma duże odznaczenia w kształcie równoramiennego krzyża. Powstanie Komisji Edukacji Narodowej. 1789 Obraz przedstawia murowany zamek, który płonie. Unosi się nad nim gęsty dym. Pod zamkiem znajdują się walczący żołnierze. Strzelają z broni, kilka osób obsługuje działo armatnie. Na ziemi leży gruz. Rewolucja francuska – zdobycie Bastylii. 1791 Obraz przedstawia dużą, prostokątną salę pałacową z balkonami na podwyższeniu. W sali znajduje się tłum mężczyzn w osiemnastowiecznych strojach szlacheckich i arystokratycznych. Mężczyźni stoją po bokach sali i na balkonach. Na środku sali są także zgromadzone licznie osoby. Konstytucja 3 maja. 1793 Ilustracja przedstawia dwustronny dokument. Jest on ręcznie pisany ozdobnym pismem. Lewa strona jest opatrzona licznymi pieczęciami. Po prawej stronie jest ich dużo mniej. Są one połączone dość długim, cienkim sznurkiem. Drugi rozbiór Polski. 1795 Ilustracja przedstawia młodą kobietę leżącą na noszach. Jest martwa. Ma rozwiane, długie włosy. Jej lewa ręka opada. Ciało kobiety jest okryte płaszczem obszytym futrem gronostaja. U jej stóp klęczy mężczyzna ubrany w strój szlachecki. Nad nią siedzi inna młoda kobieta. Postać ukazuje prawy profil i unosi ręce. Ma koronę na głowie, na jej ramionach wisi drugi koniec płaszcza, którym okryta jest martwa kobieta. Po obu stronach tronu stoją aniołowie. Jeden z nich odwraca głowę, zasłaniając oczy dłonią. Po prawej stronie obrazu stoją trzy ukoronowane postaci. Twarze zwracają ku siedzącej. Po lewej stronie klęczą kapłani i urzędnicy. Również zwracają się ku siedzącej kobiecie. Nad ilustracją znajduje się napis: Sub tuum praesidium confugimus. Trzeci rozbiór Polski Abdykacja Stanisława Augusta. 1799 Zamach stanu we Francji Napoleon Bonaparte zostaje pierwszym konsulem. 1804 Obraz przedstawia mężczyznę w sile wieku. Postać ukazuje trzy czwarte owalnej twarzy. Mężczyzna odwraca głowę w swoją prawą stronę. Ma on dość wysokie czoło, ciemne, lekko zmarszczone brwi i zwężone oczy. Nos mężczyzny jest prosty. Postać ma gęste wąsy z uniesionymi końcówkami i kozią brodę. Postać ma ciemne, krótkie i proste włosy zaczesane na lewą stronę. Mężczyzna ma na sobie mundur wojskowy. Na ramionach ma epolety. Na jego piersi wiszą łańcuchy zwieńczone orderem. Przez prawe ramię ma przewieszoną, szeroką szarfę. Na lewej piersi ma odznaczenie w kształcie gwiazdy. Przez lewe ramię ma przewieszoną pelerynę. W prawej dłoni trzyma wskaźnik zakończony dłonią. Lewą rękę ma swobodnie opuszczoną wzdłuż ciała. Za jego plecami, po prawej stronie obrazu ukazana jest bryła pałacu z zachmurzonym niebem w tle. Napoleon zostaje cesarzem. 1808 Ilustracja przedstawia scenę bitwy. Na pierwszym planie ukazany jest tłum walczących żołnierzy. Część z nich walczy na koniu. Między żołnierzami ukazane są dwie armaty. Po lewej stronie umieszczona jest wąska przełęcz. Jest wypełniona walczącymi mężczyznami. Pośrodku obrazu, na zboczu góry stoi wśród dymu niewielka kaplica. Wokół niej stoją uzbrojeni ludzie. Na szczycie góry stoi duża grupa żołnierzy. W tle ukazane są szczyty gór i lekko zachmurzone niebo. Wojna Napoleona w Hiszpanii Bitwa pod Samosierrą, brawurowy atak polskiego pułku szwoleżerów. 1812 Wojna Napoleona z Rosją. 1813 Ilustracja przedstawia scenę bitwy. Na pierwszym planie ukazany jest martwy koń leżący na ziemi. Pośrodku ukazani są dwaj jeźdźcy. Jeden to niski mężczyzna w sile wieku. Postać ukazuje prawy profil. Ma wyraziste oczy. Na głowie nosi dwurożną czapkę. Jest ubrany w mundur i krótki płaszcz. Jego koń ma pochyloną głowę. Drugi mężczyzna ukazuje lewy półprofil. Jest mocno zbudowany. Ma bokobrody i wąsy. Na głowie ma rogatywkę z piórkiem. Jest ubrany w mundur z epoletami i szeroką szarfą. Koń unosi głowę i jedną z przednich nóg. Jest niespokojny. Wokół mężczyzn stoją oficerowie. Po prawej stronie wypoczywają członkowie wojskowej orkiestry. Na ziemi leży bęben. Na dalszym planie ukazani są żołnierze. W tle, po prawej stronie płoną zabudowania. Klęska Napoleona pod Lipskiem Śmierć księcia Józefa Poniatowskiego. 1815 Ilustracja przedstawia scenę szarży. Na pierwszym planie ukazany jest tłum umundurowanych jeźdźców. Postaci unoszą ręce uzbrojone w szable. Walczący mają głowy okryte wysokimi, sztywnymi czapkami. Marynarki ich mundurów mają ozdobne zapięcia. Konie mkną po trawiastej powierzchni. Na dalszym planie ukazana jest druga duża grupa jeźdźców. W tle zachmurzone niebo. Bitwa pod Waterloo. 1815 Obraz przedstawia wnętrze salonu. Po prawej stronie stoi duży, okrągły stół. Na jego blacie leżą dokumenty. Siedzi przy nim kilku mężczyzn. Za ich plecami stoją inni mężczyźni. Po lewej stronie, przy drzwiach stoi grupa młodych mężczyzn. Na ścianie wisi duży obraz. Po prawej stronie stoi rzeźbione popiersie. Kongres wiedeński. 1815 Powstanie Królestwa Polskiego