Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paweł Kaniowski

Przedmiot: Filozofia

Temat: Creatio ex nihilo

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Początki filozoficznej teologii. Uczeń:
1) przedstawia główne starożytne koncepcje absolutu (Boga): demiurg oraz idea dobra (Platon), nieporuszony poruszyciel (Arystoteles), rozumna natura świata (stoicyzm), prajednia (Plotyn);
2) wyjaśnia wpływ filozofii starożytnej na formowanie się teologii i filozofii chrześcijańskiej;
3) rekonstruuje filozoficzno‑duchowe poszukiwania św. Augustyna: manicheizm, sceptycyzm, neoplatonizm, chrześcijaństwo.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Wykażesz wpływ filozofii Platona i Arystotelesa na wczesnochrześcijańskie koncepcje stworzenia.

  • Porównasz koncepcję stworzenia Augustyna z wybranymi koncepcjami filozofii wczesnochrześcijańskiej.

  • Scharakteryzujesz koncepcję stworzenia Augustyna jako zerwanie z neoplatonizmem i manicheizmem.

  • Porównasz Augustyńską koncepcję creatio ex nihilo z Platońskim mitem demiurga.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • wykazuje wpływ filozofii Platona i Arystotelesa na wczesnochrześcijańskie koncepcje stworzenia;

  • rekonstruuje i porównuje różne koncepcje stworzenia, dostrzegając ich podobieństwa i różnice;

  • charakteryzuje koncepcję stworzenia Augustyna jako zerwanie z neoplatonizmem i manicheizmem;

  • porównuje Augustyńską koncepcję creatio ex nihilo z Platońskim mitem demiurga.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie sobie Platońskiej i Arystotelesowskiej koncepcji na temat stworzenia. Wybrani lub chętni uczniowie mogą dodatkowo prześledzić topos stworzenia świata w kulturze i przygotować na ten temat prezentację.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom temat lekcji i cele zajęć, które wyświetla przy użyciu tablicy interaktywnej lub rzutnika, oraz wspólnie z uczestnikami zajęć ustala kryteria sukcesu.

  2. Rozmowa wprowadzająca. Uczniowie prezentują efekty swojej pracy przed lekcją (prezentacja o stworzeniu świata w kulturze). Następnie nauczyciel rozpoczyna rozmowę mającą na celu sprawdzenie przedwiedzy uczniów. Pyta o Platońską i Arystotelesowską koncepcję stworzenia. Razem z uczniami próbuje odnaleźć elementy z tekstów kultury w koncepcjach filozofów starożytnych.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. W zależności od stanu przygotowania uczniów do lekcji nauczyciel prosi o indywidualne, ciche zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” lub od razu przechodzi do podziału uczniów na kilka grup, które na podstawie e‑materiału układają pytania do quizu dla innych grup. Następnie nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami za aktywność.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Schemat”, a następnie odczytuje polecenie:
    Porównaj ze sobą dwa teksty źródłowe, które dotyczą stworzenia. Pierwszy, autorstwa św. Augustyna, przedstawia chrześcijańską koncepcję stworzenia „z niczego”. Drugim tekstem źródłowym jest fragment dialogu Timajos, w którym Platon prezentuje własną wizję stworzenia jako uporządkowania chaosu. Uczniowie pracują w parach, analizując treść zadania, dyskutując i zapisując wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.

  3. Ćwiczenia przedmiotowe. Nauczyciel wyświetla na tablicy ćwiczenie nr 7 i prosi uczniów, aby w parach przygotowali rozwiązanie na podstawie wskazówek zawartych w e‑materiale.

  4. Nauczyciel wyświetla uczestnikom zajęć ćwiczenie nr 8 Zinterpretuj słowa Augustyna odwołując się do jego antropologii. Uczniowie tym razem pracują w grupach. Ustalają wspólne stanowisko i wskazują wybraną odpowiedź, używając telefonów lub komputerów. Nauczyciel kontroluje wyniki pracy uczniów i prosi wybrane osoby o uzasadnienie swojej odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…

  2. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Ćwiczenie nr 8.

Materiały pomocnicze:

  • Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Warszawa 2005.

  • Stanisław Kowalczyk, Człowiek i Bóg w nauce świętego Augustyna, Warszawa 1987.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Schemat” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.