Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Creatio ex nihilo
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Wykażesz wpływ filozofii Platona i Arystotelesa na wczesnochrześcijańskie koncepcje stworzenia.
Porównasz koncepcję stworzenia Augustyna z wybranymi koncepcjami filozofii wczesnochrześcijańskiej.
Scharakteryzujesz koncepcję stworzenia Augustyna jako zerwanie z neoplatonizmem i manicheizmem.
Porównasz Augustyńską koncepcję creatio ex nihilo z Platońskim mitem demiurga.
Cele operacyjne. Uczeń:
wykazuje wpływ filozofii Platona i Arystotelesa na wczesnochrześcijańskie koncepcje stworzenia;
rekonstruuje i porównuje różne koncepcje stworzenia, dostrzegając ich podobieństwa i różnice;
charakteryzuje koncepcję stworzenia Augustyna jako zerwanie z neoplatonizmem i manicheizmem;
porównuje Augustyńską koncepcję creatio ex nihilo z Platońskim mitem demiurga.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie sobie Platońskiej i Arystotelesowskiej koncepcji na temat stworzenia. Wybrani lub chętni uczniowie mogą dodatkowo prześledzić topos stworzenia świata w kulturze i przygotować na ten temat prezentację.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat lekcji i cele zajęć, które wyświetla przy użyciu tablicy interaktywnej lub rzutnika, oraz wspólnie z uczestnikami zajęć ustala kryteria sukcesu.
Rozmowa wprowadzająca. Uczniowie prezentują efekty swojej pracy przed lekcją (prezentacja o stworzeniu świata w kulturze). Następnie nauczyciel rozpoczyna rozmowę mającą na celu sprawdzenie przedwiedzy uczniów. Pyta o Platońską i Arystotelesowską koncepcję stworzenia. Razem z uczniami próbuje odnaleźć elementy z tekstów kultury w koncepcjach filozofów starożytnych.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. W zależności od stanu przygotowania uczniów do lekcji nauczyciel prosi o indywidualne, ciche zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” lub od razu przechodzi do podziału uczniów na kilka grup, które na podstawie e‑materiału układają pytania do quizu dla innych grup. Następnie nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel nagradza zwycięską drużynę, np. ocenami za aktywność.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Schemat”, a następnie odczytuje polecenie:
Porównaj ze sobą dwa teksty źródłowe, które dotyczą stworzenia. Pierwszy, autorstwa św. Augustyna, przedstawia chrześcijańską koncepcję stworzenia „z niczego”. Drugim tekstem źródłowym jest fragment dialogu Timajos, w którym Platon prezentuje własną wizję stworzenia jako uporządkowania chaosu. Uczniowie pracują w parach, analizując treść zadania, dyskutując i zapisując wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.Ćwiczenia przedmiotowe. Nauczyciel wyświetla na tablicy ćwiczenie nr 7 i prosi uczniów, aby w parach przygotowali rozwiązanie na podstawie wskazówek zawartych w e‑materiale.
Nauczyciel wyświetla uczestnikom zajęć ćwiczenie nr 8 Zinterpretuj słowa Augustyna odwołując się do jego antropologii. Uczniowie tym razem pracują w grupach. Ustalają wspólne stanowisko i wskazują wybraną odpowiedź, używając telefonów lub komputerów. Nauczyciel kontroluje wyniki pracy uczniów i prosi wybrane osoby o uzasadnienie swojej odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się…
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Ćwiczenie nr 8.
Materiały pomocnicze:
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Warszawa 2005.
Stanisław Kowalczyk, Człowiek i Bóg w nauce świętego Augustyna, Warszawa 1987.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Schemat” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.