Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RTB4QtY6y1SrW1
Ćwiczenie 1
Połącz definicje z odpowiednimi pojęciami. 1. Stanowisko, według którego Bóg po stworzeniu świata nie ingeruje w jego dalsze losy, pozostawiając je ich własnemu biegowi. 2. Teoria poznania oparta na koncepcji bezpośredniego poznania prawdy w wyniku udzielenia jej człowiekowi przez Boga. 3. Doktryna zakładająca, że siły nadprzyrodzone istnieją oraz mają wpływ na świat ziemski. 4. Stanowisko antropologiczne, według którego główną przyczyną działań człowieka jest wola. Pojęcia: iluminizm, supranaturalizm, woluntaryzm, deizm.

Tekst A (do ćwiczeń 2–4)

Augustyn Wyznania. Księga XII

Twoje, Boże, wieczne i niezmienne trwanie góruje nad wszelkim czasem minionym i przyszłym, a jednak nie istnieje takie doczesne stworzenie, którego byś Ty nie uczynił. […] Twoja wola, będąc tym samym, czym Ty jesteś, nigdy nie uległa zmianie i […] nie stworzyłeś świata jakimś nowym, przedtem nie istniejącym aktem woli; […] nie wyłoniłeś go z siebie, jako swoje podobieństwo i formę wszystkich rzeczy, lecz uczyniłeś z niczego, jako niepodobny do Ciebie i bezkształtny, aby się kształtował na Twoje podobieństwo, zbliżając się do Ciebie w określonym porządku, każda rzecz w wyznaczonym jej stopniu. Dzięki temu wszystkie rzeczy miały się stać bardzo dobre — czy to pozostając blisko Ciebie, czy też w różnej odległości powodując w różnych porach i miejscach piękną rozmaitość albo jej podlegając.

cw1 Źródło: Augustyn, Wyznania. Księga XII.
R1dpaJalFHjPB1
Ćwiczenie 2
Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi. W koncepcji Augustyna Bóg jest twórcą... Możliwe odpowiedzi: 1. materii., 2. człowieka., 3. zła., 4. wszystkiego, co istnieje.
RLLmFDL0Ny1O01
Ćwiczenie 3
Zaznacz fragment tekstu, w którym Augustyn polemizuje z neoplatońską koncepcją stworzenia. Twoje, Boże, wieczne i niezmienne trwanie góruje nad wszelkim czasem minionym i przyszłym, a jednak nie istnieje takie doczesne stworzenie, którego byś Ty nie uczynił. […] Twoja wola, będąc tym samym, czym Ty jesteś, nigdy nie uległa zmianie i […] nie stworzyłeś świata jakimś nowym, przedtem nie istniejącym aktem woli; […] nie wyłoniłeś go z siebie, jako swoje podobieństwo i formę wszystkich rzeczy, lecz uczyniłeś z niczego, jako niepodobny do Ciebie i bezkształtny, aby się kształtował na Twoje podobieństwo, zbliżając się do Ciebie w określonym porządku, każda rzecz w wyznaczonym jej stopniu. Dzięki temu wszystkie rzeczy miały się stać bardzo dobre — czy to pozostając blisko Ciebie, czy też w różnej odległości powodując w różnych porach i miejscach piękną rozmaitość albo jej podlegając.
1
Ćwiczenie 3
R1JzFzN2QAHub
Twoje, Boże, wieczne i niezmienne trwanie góruje nad wszelkim czasem minionym i przyszłym, a jednak nie istnieje takie doczesne stworzenie, którego byś Ty nie uczynił. […] Twoja wola, będąc tym samym, czym Ty jesteś, nigdy nie uległa zmianie i […] nie stworzyłeś świata jakimś nowym, przedtem nie istniejącym aktem woli; […]nie wyłoniłeś go z siebie, jako swoje podobieństwo i formę wszystkich rzeczy, lecz uczyniłeś z niczego, jako niepodobny do Ciebie i bezkształtny, aby się kształtował na Twoje podobieństwo, zbliżając się do Ciebie w określonym porządku, każda rzecz w wyznaczonym jej stopniu. Dzięki temu wszystkie rzeczy miały się stać bardzo dobre — czy to pozostając blisko Ciebie, czy też w różnej odległości powodując w różnych porach i miejscach piękną rozmaitość albo jej podlegając. (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Wytłumacz, na czym polega główna różnica między koncepcjami Boga Augustyna i neoplatoników.

R1RYPyqpZADwj
(Uzupełnij).

Tekst B (do ćwiczeń 5‑6)

Augustyn Wyznania. Księga VII

Dla Ciebie w ogóle nie ma zła, i nie tylko dla Ciebie, lecz i dla Twego stworzenia jako całości, bo poza Tobą nie ma niczego, co mogłoby się wedrzeć do stworzenia i zepsuć ład, jaki w nim ustanowiłeś. W niektórych jednak częściach stworzenia istnieją pewne rzeczy, które uważamy za złe, gdyż nie harmonizują z innymi rzeczami. Ale są jeszcze inne takie, z którymi one harmonizują – a więc i one są dobre; także w samych sobie rzeczy te są dobre.

cw2 Źródło: Augustyn, Wyznania. Księga VII.
R1BKioT7F07hT2
Ćwiczenie 5
Na podstawie tekstu B zdecyduj, które z wymienionych poniżej stwierdzeń są prawdziwe, a które fałszywe.. Bóg celowo stworzył pewne rzeczy jako złe. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Bóg nie stworzył zła, jeśli rozumieć je jako realną, działającą w świecie siłę. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Świat jest areną walki dobra ze złem. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz. Zło jest realnie istniejącą siłą działającą w stworzeniu. Możliwe odpowiedzi: prawda, fałsz.
21
Ćwiczenie 6

Odwołując się do Tekstu B, wyjaśnij, w jaki sposób Augustyn uzasadnia pogląd, że zło nie istnieje.

RIIvCDqLwewmI
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, dlaczego Platoński mit Demiurga nie był zgodny z założeniami filozofii chrześcijańskiej.

RuRBsg4WBSBKG
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zinterpretuj te słowa Augustyna, odwołując się do jego antropologii.

Augustyn Wyznania. Księga XIII

Uczyniłeś [świat] z niczego, jako niepodobny do Ciebie i bezkształtny, aby się kształtował na Twoje podobieństwo, zbliżając się do Ciebie w określonym porządku, każda rzecz w wyznaczonym jej stopniu. Dzięki temu wszystkie rzeczy miały się stać bardzo dobre.

wyz Źródło: Augustyn, Wyznania. Księga XIII.
Re28ShmGuoHeS
(Uzupełnij).