Sprawdź się
Tekst A (do ćwiczeń 2–4)
Wyznania. Księga XIITwoje, Boże, wieczne i niezmienne trwanie góruje nad wszelkim czasem minionym i przyszłym, a jednak nie istnieje takie doczesne stworzenie, którego byś Ty nie uczynił. […] Twoja wola, będąc tym samym, czym Ty jesteś, nigdy nie uległa zmianie i […] nie stworzyłeś świata jakimś nowym, przedtem nie istniejącym aktem woli; […] nie wyłoniłeś go z siebie, jako swoje podobieństwo i formę wszystkich rzeczy, lecz uczyniłeś z niczego, jako niepodobny do Ciebie i bezkształtny, aby się kształtował na Twoje podobieństwo, zbliżając się do Ciebie w określonym porządku, każda rzecz w wyznaczonym jej stopniu. Dzięki temu wszystkie rzeczy miały się stać bardzo dobre — czy to pozostając blisko Ciebie, czy też w różnej odległości powodując w różnych porach i miejscach piękną rozmaitość albo jej podlegając.
Wytłumacz, na czym polega główna różnica między koncepcjami Boga Augustyna i neoplatoników.
Tekst B (do ćwiczeń 5‑6)
Wyznania. Księga VIIDla Ciebie w ogóle nie ma zła, i nie tylko dla Ciebie, lecz i dla Twego stworzenia jako całości, bo poza Tobą nie ma niczego, co mogłoby się wedrzeć do stworzenia i zepsuć ład, jaki w nim ustanowiłeś. W niektórych jednak częściach stworzenia istnieją pewne rzeczy, które uważamy za złe, gdyż nie harmonizują z innymi rzeczami. Ale są jeszcze inne takie, z którymi one harmonizują – a więc i one są dobre; także w samych sobie rzeczy te są dobre.
Odwołując się do Tekstu B, wyjaśnij, w jaki sposób Augustyn uzasadnia pogląd, że zło nie istnieje.
Wyjaśnij, dlaczego Platoński mit Demiurga nie był zgodny z założeniami filozofii chrześcijańskiej.
Zinterpretuj te słowa Augustyna, odwołując się do jego antropologii.
Wyznania. Księga XIIIUczyniłeś [świat] z niczego, jako niepodobny do Ciebie i bezkształtny, aby się kształtował na Twoje podobieństwo, zbliżając się do Ciebie w określonym porządku, każda rzecz w wyznaczonym jej stopniu. Dzięki temu wszystkie rzeczy miały się stać bardzo dobre.