Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Topos polskiego dworu szlacheckiego w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza i Przedwiośniu Stefana Żeromskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje wartości ważne w kształtowaniu toposu dworku szlacheckiego,
wyjaśnia, jak topos dworku szlacheckiego funkcjonuje w polskiej kulturze,
wskazuje, na czym polegają powiązania między Panem Tadeuszem Adama Mickiewicza a Przedwiośniem Stefana Żeromskiego,
ocenia stosunek Stefana Żeromskiego do tradycji dworku szlacheckiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Topos polskiego dworu szlacheckiego w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza i Przedwiośniu Stefana Żeromskiego”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Ilustracja interaktywna” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.
Nauczyciel prosi, by uczestnicy zajęć przypomnieli sobie fragmenty księgi I Pana Tadeusza z opisami dworu w Soplicowie.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta: jak wygląda dwór w Soplicowie? Gdzie jest położony? Kto w nim mieszka? Jakie charakterystyczne przedmioty się w nim znajdują? Uczniowie mogą skorzystać z e‑materiału 0539 Jaką funkcję pełnią przedmioty w Panu Tadeuszu?
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Faza realizacyjna rozpoczyna się od ustalenia, jakie wartości wpłynęły na ukształtowanie archetypu dworku szlacheckiego. Uczniowie tworzą mapę myśli, a może im w tym pomóc ćw. 3 z sekcji „Sprawdź się”.
Później uczestnicy zajęć przystępują do pracy w parach. Wykonują polecenie 1 i 2 z sekcji „Grafika interaktywna”. Po upływie ustalonego czasu wskazane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Wybrane ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się” uczniowie wykonują indywidualnie. Nauczyciel wskazuje zadania, które dotyczą realizacji toposu dworku szlacheckiego w Panu Tadeuszu i w Przedwiośniu: ćw. 4, 5, 7 i 8. Później uczniowie przedstawiają swoje propozycje odpowiedzi i dyskutują na ich temat pod kierunkiem nauczyciela.
Faza podsumowująca:
W dyskusji podsumowującej nauczyciel może postawić następujące pytanie: jaką funkcję w literaturze pełni topos dworku szlacheckiego?
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Wykonaj jedno z poleceń:
1. Odwołaj się do lektury całego Przedwiośnia oraz zagadnień poznanych na lekcji i napisz rozprawkę na temat: „Nawłoć – topos czy topos odwrócony dworku szlacheckiego?”. 2. Wyjaśnij, czemu służą nawiązania Żeromskiego do archetypu dworu, który został utrwalony przez Mickiewicza w Panu Tadeuszu. Zredaguj rozprawkę.
Materiały pomocnicze:
Władysław Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 1998.
Dwór polski. Architektura. Tradycja. Historia, red. Aleksandra Górska, Kraków 2007.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Ilustracja interaktywna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.