Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Tkanki merystematyczne pierwotne
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Określisz pochodzenie tkanek merystematycznych pierwotnych.
Podasz nazwy i lokalizację merystemów pierwotnych.
Scharakteryzujesz budowę stożka wzrostu pędu, stożka wzrostu korzenia i merystemu interkalarnego.
Wykażesz związek między zdolnością komórek merystematycznych do podziałów komórkowych a przyrostem organów osiowych na długość.
Wyjaśnisz znaczenie merystemu interkalarnego dla roślin o ograniczonym wzroście wierzchołkowym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
ćwiczenia laboratoryjne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
preparaty trwałe tkanek merystematycznych korzenia i łodygi (po 3 na parę), oznaczone symbolami;
żywe (lub zasuszone) okazy traw z kwiatostanami.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, po czym można rozpoznać tkanki merystematyczne.
Uczniowie udzielają swobodnych odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Praca w parach. Nauczyciel rozdaje uczniom preparaty trwałe tkanek merystematycznych korzenia i łodygi (po 3 na parę), oznaczone jedynie symbolami. Uczniowie, pracując w parach, identyfikują tkanki i dokonują ich klasyfikacji na tkanki merystematyczne korzenia i łodygi. Nauczyciel wyświetla na tablicy znaczenie symboli, a uczniowie weryfikują swoją klasyfikację poprzez ponowne obserwacje preparatów. Następnie nauczyciel rozdaje uczniom żywe (lub zasuszone) okazy traw z kwiatostanami. Wybrany uczeń wskazuje miejsce występowania tkanek merystematycznych pierwotnych (w korzeniu i łodydze) i wyjaśnia ich znaczenie.
Praca z multimedium („Wirtualne laboratorium (WL‑I)”). Uczniowie przeprowadzają doświadczenie w wirtualnym laboratorium dotyczące cech budowy merystemów wierzchołkowych w stożku wzrostu pędu i korzenia. Zapisują obserwacje oraz wnioski. Następnie wykonują polecenia od 1 do 3. Wybrane osoby przedstawiają swoje rozwiązania na forum klasy.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie nr 8 (w którym mają za zadanie wyjaśnić, dlaczego rośliny z rodziny traw wytwarzają merystemy interkalarne, uwzględniając istnienie wzrostu wierzchołkowego pędu w tej grupie roślin) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie w 4‑osobowych grupach omawiają prawidłowe rozwiązanie. Po upływie wyznaczonego czasu wskazany przez nauczyciela przedstawiciel grupy prezentuje odpowiedź wraz z jej uzasadnieniem. Klasa ustosunkowuje się do niej. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.
Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Multimedium zamieszczone w sekcji „Wirtualne laboratorium (WL‑I)” można wykorzystać w fazie wstępnej zajęć, w celu wzbudzenia zaciekawienia uczniów.