Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Sztuki plastyczne a poezja. Wprowadzenie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
pozna znaczenie łacińskiej frazy
Ut pictura poesis
;dowie się, jak na przestrzeni wieków zmieniały się poglądy na temat związku między poezją a sztukami plastycznymi;
scharakteryzuje ideę korespondencji sztuk w romantyzmie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
prezentacja multimedialna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Sztuki plastyczne a poezja. Wprowadzenie”. Prosi uczestników zajęć o przygotowanie prezentacji na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie mogą również poszerzyć zakres prezentacji, korzystając z dostępnych źródeł informacji.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji, sprawdza, kto wykonał zadane ćwiczenie. Wybrany uczeń prezentuje pracę przygotowaną w domu.
Wyświetlenie na tablicy tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Cała klasa uzupełnia mapę myśli z sekcji „Audiobook”. Charakteryzuje ideę korespondencji sztuk w romantyzmie i wypisuje jej cechy. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie zostają podzieleni na 3 grupy. Każdy zespół rozwiązuje wszystkie polecenia i Ćwiczenie 1. zawarte w sekcji „Audiobook”. Następnie, aby uzasadnić poprawność rozwiązań, omawiają je na forum klasy. Po wyznaczonym czasie następuje wspólne omówienie wszystkich rozwiązań.
Uczniowie zapoznają się z galerią schematów i podają w parach przykład ilustrujący pierwszą z zależności między poezją a sztukami plastycznymi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Zadaje również pytania podsumowujące i prosi wybranych uczniów o odpowiedzi.
- Jakie jest znaczenie łacińskiej frazyUt pictura poesis?
- Jak na przestrzeni wieków zmieniały się poglądy na temat związku między poezją a sztukami plastycznymi?
Praca domowa:
Polecenie 2. z sekcji „Schemat”: Bazując na wiedzy podanej w sekcji „Przeczytaj” i multimedium, narysuj swój własny schemat odzwierciedlający wzajemną inspirację wybranego utworu poetyckiego i plastycznego. Następnie opisz jego elementy i zależności między nimi.
Materiały pomocnicze:
https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Teksty_teoria_literatury_krytyka_interpretacja/Teksty_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1978-t-n5_(41)/Teksty_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1978-t-n5_(41)-s11-38/Teksty_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1978-t-n5_(41)-s11-38.pdf
J. Woźniakowski, Co się dzieje ze sztuką?, Warszawa 1974.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Schemat”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.