Dla nauczyciela
Autor: Justyna Biernacka
Przedmiot: Matematyka
Temat: Badanie różnowartościowości funkcji
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) określa funkcje, jako jednoznaczne przyporządkowanie za pomocą opisu słownego, tabeli, wykresu, wzoru (także różnymi wzorami na różnych przedziałach);
2) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym;
3) odczytuje i interpretuje wartości funkcji określonych za pomocą tabel, wykresów, wzorów itp., również w sytuacjach wielokrotnego użycia tego samego źródła informacji lub kilku źródeł jednocześnie;
4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) na podstawie wykresu funkcji rysuje wykres funkcji ;
2) posługuje się złożeniami funkcji;
3) dowodzi monotoniczności funkcji zadanej wzorem, jak w przykładzie: wykaż, że funkcja jest monotoniczna w przedziale .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna definicję funkcji różnowartościowej;
bada, czy podana funkcja jest różnowartościowa;
rozpoznaje, na podstawie wykresu, funkcję różnowartościową;
stosuje własności funkcji różnowartościowej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
lekcja odwrócona;
pokaz multimedialny;
analiza przypadku;
dyskusja.
Formy pracy:
praca w grupach;
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer;
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie w domu zapoznają się z definicją funkcji różnowartościowej i wyszukują przykłady funkcji różnowartościowych.
Faza wstępna:
Uczniowie definiują funkcję różnowartościową i podają przykłady funkcji różnowartościowych.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prezentuje sposób badania różnowartościowości funkcji.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Uczniowie pracują metodą analizy przypadku. Analizują przykłady zawarte w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel wyświetla „Symulację interaktywną” – uczniowie określają różnowartościowość wyświetlonej funkcji.
Uczniowie indywidualnie wykonują polecenia umieszczone pod symulacją interaktywną. Napotkane trudności wyjaśniają korzystając z pomocy nauczyciela.
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1‑4 z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Na podsumowanie lekcji nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń. Uczniowie wskazują nauczycielowi, na jakie trudności natknęli się rozwiązując zadania.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w domu ćwiczenia 5 - 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Funkcja i jej własnościFunkcja i jej własności
Wskazówki metodyczne:
Symulacja interaktywna może być wykorzystana przez nauczyciela również do podsumowania prac grup uczniowskich. Symulację można też wykorzystać na zajęciach podsumowujących własności funkcji.