Dla nauczyciela
Autor: Alicja Kasińska
Przedmiot: biologia
Temat: Pasożyty przewodu pokarmowego
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje źródła zakażeń pasożytami przewodu pokarmowego;
rozpoznaje objawy chorób powodowanych przez pasożyty;
przedstawia cykle rozwojowe pasożytów przewodu pokarmowego człowieka, wskazując żywiciela pośredniego i ostatecznego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczenia interaktywne;
praca z tekstem źródłowym;
praca z filmem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Nauczyciel prosi wybranego ucznia o odczytanie wprowadzenia do e‑materiału, a następnie stawia tezę: „Nie ma ludzi wolnych od pasożytów, są tylko nie do końca przebadani”. Prosi uczniów o wypowiedzi.
Uczniowie, bazując na dotychczasowej wiedzy, wykonują ćwiczenie nr 1 (w którym mają za zadanie wskazać czynnik zakaźny na podstawie wymienionych objawów).
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z filmem prezentującym cykle rozwojowe pasożytów i wykonują do niego polecenia.
Nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup pięcioosobowych (liczba osób w zespole powinna być równa liczbie zespołów).
Każda grupa na podstawie e‑materiału przygotowuje zestaw pięciu pytań. Pytania powinny uwzględniać następujące obszary zagadnień:
grupa I – źródła zakażeń pasożytami przewodu pokarmowego;
grupa II – pasożytnicze protisty – cykl rozwojowy i objawy chorób;
grupa III – pasożytnicze płazińce – cykl rozwojowy i objawy chorób;
grupa IV – pasożytnicze nicienie – cykl rozwojowy i objawy chorób;
grupa V – diagnostyka i profilaktyka zakażeń pasożytniczych.
Nauczyciel obserwuje pracę uczniów, w razie potrzeby służy pomocą. Zwraca uwagę, aby pytania były problemowe, a nie pamięciowe. Koryguje wypowiedzi uczniów.
Nauczyciel tworzy nowe grupy tak, aby w każdej znalazła się jedna osoba z każdej grupy poprzedniej.
Każdy członek nowej grupy zadaje pytanie przygotowane w pierwotnym zespole, pozostali odpowiadają na nie.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8, w którym mają za zadanie wyjaśnić (na podstawie tekstu źródłowego), odnosząc się do inwazyjności glisty i jej cyklu rozwojowego, dlaczego operację u opisanego chłopca trzeba było powtarzać kilkakrotnie. Chętne osoby prezentują swoje odpowiedzi.
Nauczyciel ocenia zaangażowanie uczniów podczas zajęć.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia od 2 do 7.
Materiały pomocnicze:
Edward Hadaś, Monika Derda, Pasożyty – zagrożenie nadal aktualne, „Problemy Higieny i Epidemiologii” 2014, nr 95.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
Film można wykorzystać również podczas lekcji Cykle rozwojowe płazińców pasożytniczych człowieka i zwierząt oraz Cykle rozwojowe nicieni pasożytniczych.