Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Informatyka
Grupa docelowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przedstawisz najważniejsze wydarzenia związane z historią fotografii.
Wyjaśnisz, czym różni się aparat cyfrowy od analogowego.
Scharakteryzujesz parametry wpływające bezpośrednio na jakość zdjęcia.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
mapa myśli;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Chętne lub wybrane osoby przygotowują charakterystykę fotografii cyfrowej lub analogowej.
Faza wstępna:
Metodą burzy mózgów uczniowie przygotowują charakterystyki aparatów cyfrowych oraz analogowych. Wnioski zapisują za pomocą mapy myśli.
Uczniowie głosują w sondzie zawartej w sekcji „Film edukacyjny”. Chętne lub wybrane osoby uzasadniają swoje zdanie.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach zapoznają się z filmem w sekcji „Film edukacyjny”. Następnie nauczyciel dzieli klasę na grupy.
Każda z grup wybiera jedno zdjęcie z historii fotografii (ważne, by zdjęcia się nie powtarzały). Grupy przygotowują krótkie prezentacje na ich temat (przygotowanie prezentacji może odbyć się w domach w formie zadania domowego).
Uczniowie w parach zapoznają się z linią chronologiczną. Uzupełniają ją.
Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia interaktywne.
Faza podsumowująca:
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. W punktach proponują podsumowanie zajęć.
Praca domowa:
Uczniowie w grupach przygotowują prezentację na temat wybranego zdjęcia, ważnego z punktu widzenia historii fotografii.
Nauczyciel prosi uczniów, żeby sprawdzili parametry swoich aparatów w telefonach i porównali je z tymi, jakie mają najpopularniejsze aktualnie modele aparatów cyfrowych oraz te sprzed dziesięciu lat.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel może w ramach inspiracji pokazać uczniom ważne historyczne zdjęcia.
Wskazówki metodyczne:
E‑materiał warto wykorzystać w ramach cyklu zajęć o fotografii. Można poprosić uczniów, by przygotowali przykłady fotografii ze swoich albumów rodzinnych i opisali, jak zmieniały się przez lata trendy i możliwości fotograficzne.