Autorka: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Informatyka

Grupa docelowa:

Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym: znajomość zasad działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywania obliczeń i programów.
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych, takich jak: komunikacja i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych oraz zarządzanie projektami.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) przygotowując opracowania rozwiązań złożonych problemów, posługuje się wybranymi aplikacjami w stopniu zaawansowanym:
a) tworzy i edytuje dwuwymiarowe oraz trójwymiarowe wizualizacje i animacje, stosuje właściwe formaty plików graficznych,
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
5) przedstawia trendy w historycznym rozwoju informatyki i technologii oraz ich wpływ na rozwój społeczeństw;
6) poszerza i uzupełnia swoją wiedzę korzystając z zasobów udostępnionych na platformach do e‑nauczania.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) analizuje i charakteryzuje wpływ trendów w historycznym rozwoju pojęć, metod informatyki oraz technologii na możliwości rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Przedstawisz najważniejsze wydarzenia związane z historią fotografii.

  • Wyjaśnisz, czym różni się aparat cyfrowy od analogowego.

  • Scharakteryzujesz parametry wpływające bezpośrednio na jakość zdjęcia.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • burza mózgów;

  • mapa myśli;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Chętne lub wybrane osoby przygotowują charakterystykę fotografii cyfrowej lub analogowej.

Faza wstępna:

  1. Metodą burzy mózgów uczniowie przygotowują charakterystyki aparatów cyfrowych oraz analogowych. Wnioski zapisują za pomocą mapy myśli.

  2. Uczniowie głosują w sondzie zawartej w sekcji „Film edukacyjny”. Chętne lub wybrane osoby uzasadniają swoje zdanie.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w parach zapoznają się z filmem w sekcji „Film edukacyjny”. Następnie nauczyciel dzieli klasę na grupy.

  2. Każda z grup wybiera jedno zdjęcie z historii fotografii (ważne, by zdjęcia się nie powtarzały). Grupy przygotowują krótkie prezentacje na ich temat (przygotowanie prezentacji może odbyć się w domach w formie zadania domowego).

  3. Uczniowie w parach zapoznają się z linią chronologiczną. Uzupełniają ją.

  4. Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia interaktywne.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”. W punktach proponują podsumowanie zajęć.

Praca domowa:

  1. Uczniowie w grupach przygotowują prezentację na temat wybranego zdjęcia, ważnego z punktu widzenia historii fotografii.

  2. Nauczyciel prosi uczniów, żeby sprawdzili parametry swoich aparatów w telefonach i porównali je z tymi, jakie mają najpopularniejsze aktualnie modele aparatów cyfrowych oraz te sprzed dziesięciu lat.

Materiały pomocnicze:

  • Nauczyciel może w ramach inspiracji pokazać uczniom ważne historyczne zdjęcia.

Wskazówki metodyczne:

  • E‑materiał warto wykorzystać w ramach cyklu zajęć o fotografii. Można poprosić uczniów, by przygotowali przykłady fotografii ze swoich albumów rodzinnych i opisali, jak zmieniały się przez lata trendy i możliwości fotograficzne.