Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Daria Szeliga, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak zmienia się entalpia układu podczas rozpuszczania substancji?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
IV. Kinetyka i statyka chemiczna. Energetyka reakcji chemicznych. Uczeń:
6) stosuje pojęcie entalpii; interpretuje zapis i ; określa efekt energetyczny reakcji chemicznej na podstawie wartości entalpii.
Zakres rozszerzony
IV. Kinetyka i statyka chemiczna. Energetyka reakcji chemicznych. Uczeń:
11) stosuje pojęcie standardowej entalpii przemiany; interpretuje zapis i ; określa efekt energetyczny reakcji chemicznej na podstawie wartości entalpii.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
przeprowadza doświadczenie chemiczne polegające na porównaniu efektu energetycznego towarzyszącemu rozpuszczaniu wodorotlenku potasu oraz azotanu(V) potasu w wodzie;
wnioskuje o efekcie energetycznym na podstawie zmian temperatury podczas rozpuszczania wodorotlenku potasu oraz azotanu(V) potasu w wodzie;
wyjaśnia, czym jest ciepło rozpuszczania;
porównuje efekty energetyczne towarzyszące procesowi rozpuszczania innych substancji w wodzie.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
film samouczek;
dyskusja dydaktyczna;
mapa myśli;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
technika bateria.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica multimedialna/tablica i kreda/pisak;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Od czego zależy efekt energetyczny rozpuszczania soli kuchennej oraz innych substancji w wodzie?”
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się udzielić odpowiedzi na pytanie: Co to jest entalpia rozpuszczania? Nauczyciel zapisuje definicję na tablicy.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Eksperyment chemiczny – „Badanie efektów cieplnych rozpuszczania wodorotlenku potasu oraz azotanu(V) potasu w wodzie”. Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy, rozdaje karty pracy. Uczniowie wybierają odpowiednie szkło, sprzęt laboratoryjny oraz odczynniki chemiczne. Uczniowie samodzielnie wykonują kolejno czynności podane w instrukcji (patrz karta pracy ucznia). Uczniowie obserwują zmiany podczas eksperymentu, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w kartach pracy). Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów. Na forum całej klasy liderzy grup prezentują efekty pracy. Powrót do fazy wstępnej - uczniowie definiują pojęcie entalpii rozpuszczania na podstawie eksperymentu, a następnie konfrontują definicję podana w fazie wstępnej i skorygowanie jej, jeżeli zajdzie taka potrzeba.
Nauczyciel proponuje w parach pracę z filmem samouczkiem, który wyjaśnia, jak zmienia się entalpia układu podczas rozpuszczania substancji – wyjaśnienia krok po kroku.
Uczniowie analizują efekty energetyczne towarzyszące procesowi rozpuszczania różnych substancji organicznych oraz nieorganicznych w wodzie na podstawie Tabeli 1 zawartej w e‑materiale w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Co ma wpływ na efekt energetyczny rozpuszczania danej substancji w wodzie?”. Na tablicy powstaje mapa pojęć. W przypadku trudności z określeniem czynników, uczniowie mogą wykorzystać dostępne źródła informacji, w tym e‑materiał.
Uczniowie pracują w parach z częścią „sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% zaznaczają cenkami w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w 100%, zastanawiają się w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film samouczek może być wykorzystany w metodzie lekcji odwróconej. Uczniowie mogą medium wykorzystać podczas przygotowania się do lekcji czy pracy kontrolnej. Uczniowie nieobecni na lekcji film mogą wykorzystać jako narzędzie do samokształcenia i uzupełnienia luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje planszę z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% do oceny stopnia opanowania zagadnień oraz cenki dla uczniów.
Doświadczenie chemiczne: „Badanie efektów cieplnych rozpuszczania wodorotlenku potasu oraz azotanu(V) potasu w wodzie”.
Szkło i sprzęt laboratoryjny: zlewki, termometry, łyżeczki, bagietki szklane.
Odczynniki chemiczne: wodorotlenek potasu, azotan(V)potasu.
Instrukcja wykonania opisana w karcie pracy ucznia.
Przykładowe obserwacje: w zlewce z wodorotlenkiem potasu temperatura mieszaniny wzrosła. W zlewce z azotanem(V) potasu temperatura mieszaniny zmalała.
Przykładowe wnioski: rozpuszczanie wodorotlenku potasu zachodzi z efektem egzotermicznym, a rozpuszczanie azotanu(V) potasu z efektem endotermicznym.
Karty charakterystyk substancji chemicznych.
Karty pracy ucznia: