Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Odzwierciedlenie buntu bohatera lirycznego wobec ideałów filozoficznych i religijnych renesansu - Tren XI Jana Kochanowskiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
pozna renesansową wizję świata;
wyjaśni, na czym polegał bunt podmiotu lirycznego w Trenie XI;
dokona analizy i interpretacji Trenu XI Jana Kochanowskiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
fabuła z kubka.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi chętnych uczniów o przygotowanie nagrania, które ich zdaniem, będzie dobrze ilustrować Tren XI Jana Kochanowskiego. Wszyscy uczniowie zapoznają się w domu z tym trenem.
Faza wprowadzająca:
Aktywne słuchanie utworu muzycznego. Prowadzący odtwarza nagranie przygotowane w domu przez uczniów (lub kilka nagrań). Po wysłuchaniu utworu uczestnicy dzielą się refleksjami na jego temat i uzasadniają, czy ich zdaniem dany utwór stanowi ilustrację Trenu XI czy też nie. Uzasadniają swoje odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Chętna osoba podsumowuje informacje dotyczące tego, jaka była renesansowa wizja świata oraz na czym polegał bunt podmiotu lirycznego w Trenie XI.
Uczniowie zapoznają się z mapą myśli. Wpisują w puste pola cytaty z Trenu XI obrazujące podane na mapie myśli informacje. Następnie tworzą w parach krótką notatkę o koncepcji świata i człowieka w Trenie XI.
Uczniowie indywidualnie rozwiązują grę edukacyjną. Wykonują również ćwiczenia z sekcji „Gra edukacyjna”. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Fabuła z kubka. Nauczyciel przygotowuje trzy pudełka z napisami: Zdarzenia, Bohaterowie, Miejsce akcji. Następnie dzieli uczestników zajęć na trzy zespoły. Każdemu z nich przydziela jedną kategorię. Uczniowie wypisują na karteczkach propozycje i wrzucają je do odpowiedniego pudełka. Przedstawiciele drużyn kolejno losują po jednym haśle z każdego pojemnika, po czym grupy piszą opowiadanie, wykorzystując wylosowane elementy.
Praca domowa:
Dokonaj pisemnej analizy i interpretacji Trenu XI Jana Kochanowskiego.
Materiały pomocnicze:
Janusz Pelc, Renesansowa koncepcja człowieka w „Trenach” Jana Kochanowskiego, „Pamiętnik Literacki” 1968, nr 59/3.
Mirosław Korolko, Jana Kochanowskiego żywot i sprawy. Materiały, komentarze, przypuszczenia, Warszawa 1985.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Mapa myśli”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.