Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Przed rozwiązaniem gry edukacyjnej zapoznaj się uważnie z Trenem XI Jana Kochanowskiego i z informacjami zawartymi w przypisach do tego tekstu.

Opowiedz współczesnym językiem o swoich refleksjach dotyczących Trenu XI Jana Kochanowskiego w kontekście dołączonych do tekstu objaśnień. Nie streszczaj. Możesz cytować.

Tren XI

„Fraszka cnota”, powiedział Brutus porażony.
Fraszka, kto sie przypatrzy, fraszka z każdej strony.
Kogo kiedy pobożność jego ratowała?
Kogo dobroć przypadku złego uchowała?
Nieznajomy wróg jakiś miesza ludzkie rzeczy,
Nie mając ani dobrych, ani złych na pieczy.
Kędy jego duch więnie, żaden nie ulęże:
Praw li, krzyw li, bez braku każdego dosięże.
A my rozumy swoje przedsię udać chcemy,
Hardzi miedzy prostaki, że nic nie umiemy.
Wspinamy sie do nieba, Boże tajemnice
Upatrując, ale wzrok śmiertelnej źrzenice
Tępy na to; sny lekkie, sny płoche nas bawią,
Które sie nam podobno nigdy nie wyjawią.
Żałości, co mi czynisz? Owa już oboje
Mam stracić – i pociechę, i baczenie swoje?

xi Źródło: Tren XI, [w:] Jan Kochanowski, Treny, Wrocław 2019, s. 51.

PRZYPISY W OPRACOWANIU JANUSZA PELCA

Brutus porażony – Brutus pokonany. Zabójca Juliusza Cezara, tyranobójca Marcus Junius Brutus (85 – 42 p. n. e. ) pokonany został pod Filippi (Macedonia) przez mściciela Cezara, Oktawiana Augusta (późniejszego cesarza), po klęsce popełnił samobójstwo, a rzucając się na miecz miał zawołać jak Eurypidesowy Herakles: „O nędzna cnoto, byłaś tedy tylko [czczym] słowem, a ja cię czciłem jako coś rzeczywistego, ty zaś byłaś niewolnicą Losu”.
Fraszka cnota – cnota nic nie znaczy.
Kogo dobroć przypadku złego uchowała – sens: kogo dobroć uchowała od złego przypadku.
Nieznajomy wróg – nieprzewidziany los, fatum.
Nie ulęże – nie skryje się, nie uchowa się.
Krzyw li – czy też winny, nieprawy.
Bez braku – bez wyjątku.
A my rozumy swoje przed się udać chcemy – A my przecież chcemy udawać rozsądnych.
Hardzi miedzy prostaki, że nic nie umiemy – Wynosimy się między prostaczkami rozumem, a w istocie nic nie wiemy.
Miedzy – między.
Boże tajemnice Upatrując – pragnąc przejrzeć, poznać tajemnice boskie.
Sny lekkie, sny płoche nas bawią, Które się nam podobno nigdy nie wyjawią – rozum ludzki bada pozory rzeczy, ale wbrew własnemu mniemaniu ludzi nie przenika istoty rzeczy.

Jan Kochanowski, Treny, opracował Janusz Pelc, Wrocław 1969, s. 20 – 21.

RqZrXZtjrQqNb
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Polecenie 2

Rozwiąż interaktywny quiz i sprawdź, czy dobrze intepretujesz Tren XI Jana Kochanowskiego. Przed tobą 9 pytań o rosnącym poziomie trudności. Na każdą odpowiedź masz 30 sekund.

Rozwiąż interaktywny quiz i sprawdź, czy dobrze intepretujesz Tren XI Jana Kochanowskiego. Przed tobą 9 pytań o rosnącym poziomie trudności.

R1SQncRwluulg1Zagraj i sprawdź, czy dobrze intepretujesz „Tren XI” Jana Kochanowskiego194,560Gratulacje!Sprawdź, które odpowiedzi są nieprawidłowe i spróbuj jeszcze raz.1
Test

Zagraj i sprawdź, czy dobrze intepretujesz "Tren XI" Jana Kochanowskiego

Liczba pytań:
9
Limit czasu:
4 min
Twój ostatni wynik:
-
1
Ćwiczenie 1

Zanim przystąpisz do analizy i interpretacji Trenu XI Jana Kochanowskiego ustal i uporządkuj niezbędne informacje. Zapisz je w punktach.

RBsVlJae9BWUM
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
11
Ćwiczenie 2

Umieść Tren XI Jana Kochanowskiego na schemacie ilustrującym fazy przeżywania żałoby z powodu utraty ważnej osoby.

R6gpeMytQ0Jqz
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Rs9rVPIEmC6xn
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.