Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Związki literatury renesansu z wzorcami antycznymi
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
określi formy i zakres nawiązań do wzorców antycznych w literaturze renesansowej;
wymieni powody, dla których literatura starożytnego Rzymu miała wpływ na twórców renesansowych;
stworzy plan wystąpienia poświęconego przyczynom odwoływania się przez twórców renesansowych do wzorców antycznych;
przygotuje prezentację na temat antycznych wzorców i nawiązań renesansowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
prezentacja multimedialna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z wiadomościami na temat antycznych wzorców i nawiązań renesansowych do tych wzorców. Chętne osoby przygotowują prezentację multimedialną związaną z tematem.
Nauczyciel przypomina uczniom, że ważnym aspektem każdej prezentacji jest jej wiarygodność, zatem istotne jest podawanie źródeł, hiperlinków ukazujących, skąd dane informacje zostały zaczerpnięte.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat i cele zajęć oraz wspólne z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji, sprawdza, kto wykonał prezentację. Wybrany uczeń rozpoczyna wstępną dyskusję wokół tematu lekcji, przedstawiając przygotowaną prezentację. Pozostałe osoby mogą wysłać prezentację w formie elektronicznej do oceny przez nauczyciela.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zostają podzieleni na zespoły. Nauczyciel poleca grupom wykonanie pracy w dowolnej formie (plansza, plakat, notatka).
- Grupa pierwsza w krótkim tekście wykazuje, że nawiązania do wzorów antycznych obecne w twórczości Jana Kochanowskiego miały związek z różnymi koncepcjami recepcji kultury starożytnej (na podstawie mapy myśli); układa plan wystąpienia na temat: „Funkcje czerpania z wzorców antycznych przez twórców renesansowych”; na podstawie tekstu Bieńkowskiego (sekcja „Sprawdź się”) tłumaczy, dlaczego w literaturze polskiego renesansu wyraźniejsze są wpływy starożytnego Rzymu, a nie antycznej Grecji.
- Grupa druga wyjaśnia, czemu mogła służyć wielość form nawiązań do piśmiennictwa antycznego i kierunków jego recepcji w kulturze renesansu (na podstawie mapy myśli); redaguje tekst, w którym omówi formy i zakres nawiązań do wzorców antycznych w literaturze renesansowej; wyjaśnia, dlaczego renesansowych tłumaczy dzieł antycznych nie możemy postrzegać jedynie jako naśladowców twórców starożytnych.
Najszybsza grupa przedstawia swoje propozycje i omawia je na forum klasy. Pozostali uczniowie weryfikują przedstawione odpowiedzi. Jeśli są one poprawne, grupa wygrywa.Pozostałe ćwiczenia zamieszczone w sekcji „Sprawdź się” uczniowie wykonują w parach.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wskazaną (lub chętną) osobę o odczytanie tematu lekcji wyświetlonego na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika. Następnie zadaje pytania podsumowujące. Uczniowie odpowiadają swobodnie, wykorzystując informacje zapamiętane z lektury bloku tekstowego i omówionych na początku lekcji prezentacji multimedialnych.
Praca domowa:
Na podstawie fragmentu opracowania autorstwa Tadeusza Bieńkowskiego (praca domowa w e‑materiale) oraz wykorzystując informacje zawarte w tekstach załączonych do lekcji, napisz liczące co najmniej 120 słów wypracowanie na temat: „Korzyści i niebezpieczeństwa wynikające z kultu, jakim twórcy renesansu obdarzali literaturę antyczną.”
Materiały pomocnicze:
Tadeusz Sinko, Posag Europy i jego losy, [w:] tegoż, Antyk w literaturze polskiej. Prace komparatystyczne, oprac. T. Bieńkowski, wybór T. Bieńkowski, Warszawa 1988.
Adam Karpiński, Renesans, Warszawa 2007.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do podsumowania lekcji.