Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat lekcji: Kryteria podziału i rodzaje odwzorowań kartograficznych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa

I. Źródła informacji geograficznej, technologie geoinformacyjne oraz metody prezentacji danych przestrzennych: obserwacje, pomiary, mapy, fotografie, zdjęcia satelitarne, dane liczbowe oraz graficzna i kartograficzna ich prezentacja.

Uczeń:

  1. wyróżnia graficzne i kartograficzne metody przedstawiania informacji geograficznej i podaje przykłady zastosowania różnych rodzajów map.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcie odwzorowania kartograficznego,

  • wymienia rodzaje odwzorowań kartograficznych,

  • charakteryzuje odwzorowanie kartograficzne na przykładowych mapach,

  • wyjaśnia, jak powstają siatki kartograficzne: płaszczyznowe, stożkowe i walcowe oraz dokonuje podziału siatek oraz wymienia ich typy.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupie, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: atlas geograficzny, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

I. Gajderowicz, Odwzorowania kartograficzne. Podręcznik, Uniwersytet Warmińsko‑Mazurski w Olsztynie, Olsztyn 2009.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie tematu i celów lekcji.

  • Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję, pytając uczniów, czy wiedzą, jak powstaje mapa i w jaki sposób przenieść powierzchnię kuli ziemskiej na płaszczyznę.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału i zgłaszają nauczycielowi niezrozumiałe kwestie.

  • Nauczyciel odwołuje uczniów do pracy z atlasem geograficznym. Praca indywidualna – wyszukanie map wykonanych za pomocą różnych odwzorowań kartograficznych. Sporządzenie notatki (tytuł mapy oraz odwzorowanie). Jeśli uczniowie na tym etapie nie potrafią jeszcze nazywać odwzorowań, notują cechy, jakie posiada siatka kartograficzna. Następnie wspólnie z nauczycielem nazywają odwzorowania.

  • Uczniowie zapoznają się filmem i w parach wykonują polecenia do filmu.

  • Uczniowie zamieniają się parami i sprawdzają poprawność wykonanych zadań.

  • Nauczyciel na forum klasy podsumowuje wykonane polecenia.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy i utrwalenie najważniejszych pojęć zaprezentowanych na lekcji.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości i wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Przygotowanie pracy domowej – każdy uczeń wybiera z atlasu (lub znajduje w internecie) trzy różne mapy i charakteryzuje zastosowane w nich odwzorowania kartograficzne oraz opisuje, w jaki sposób powstało dane odwzorowanie. Mapy powinny się różnić między sobą rodzajem zastosowanego odwzorowania kartograficznego.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny zawarty w e‑materiale może być wykorzystany podczas powtórzenia materiału z całego działu „Źródła informacji geograficznej, technologie geoinformacyjne oraz metody prezentacji danych przestrzennych” (zakres podstawowy: I).