Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Ojciec Goriot – cechy powieści realistycznej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
na podstawie Ojca Goriot wskazuje cechy gatunkowe powieści realistycznej,
przedstawia na przykładach zasadę mimesis,
analizuje kreację bohaterów i wskazuje, jakimi motywacjami się kierują,
zapoznaje się z tekstami krytycznoliterackimi wprowadzającymi w zagadnienia genologiczne.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
ćwiczeń przedmiotowych;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel prosi także, by uczniowie przypomnieli sobie, czym jest realizm w literaturze i sztuce. Zainteresowane osoby mogą przygotować prezentację złożoną z obrazów XIX‑wiecznych realistów.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel prosi, by uczniowie przypomnieli założenia realizmu w sztuce i literaturze XIX wieku. Mogą wykorzystać zgromadzoną dotychczas wiedzę oraz informacje z bloku tekstowego. Na tablicy powstaje mapa myśli, której głównym hasłem jest realizm. Uczniowie notują ją w zeszytach. Następnie oglądają prezentację malarstwa realistycznego przygotowana przez zainteresowane osoby. Nauczyciel pyta o wrażenia uczestników zajęć, prosi, by wskazali cechy charakterystyczne dla tego rodzaju malarstwa.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z mapą myśli zamieszczoną w e‑materiale. Później, w parach, wykonują polecenie 1 towarzyszące tej sekcji. Po upływie ustalonego czasu wybrane osoby przedstawiają propozycje odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Nauczyciel poleca, by uczniowie podzielili się na 6 grup. Każda z nich wybiera jednego z bohaterów powieści Balzaka i dokonuje jego charakterystyki. Pomocne mogą być pytania: do jakiej warstwy społecznej należy postać? Z kim łączą ja najściślejsze powiązania? W jakich wydarzeniach bierze udział?
Liderzy grup prezentują efekty pracy zespołu i zapisują na tablicy nazwisko postaci i zwięzłą charakterystykę (zamkniętą w jednym zdaniu).Nadal pracując w grupach, uczniowie wykonują polecenie: Przyjrzyj się dziełu Gustave’a Courbeta i napisz w kilku zdaniach, jakie cechy realizmu zawiera obraz Kamieniarze. Co, według was, może mieć wspólnego realizm w sztuce z realizmem literackim?
Później członkowie każdej grupy wybierają inny obraz z prezentacji przedstawionej na początku lekcji i dokonują jego interpretacji, pamiętając o założeniach realizmu. Nauczyciel przypomina im także o kategorii mimesis, która jest ważna w interpretacji dzieł realistycznych.Wskazane przez prowadzącego ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się” uczniowie wykonują indywidualnie. Nauczyciel udziela im wsparcia, jeśli jest potrzebne. Warto zwrócić uwagę na ciekawe ćwiczenia wymagające wykorzystania tekstów krytycznoliterackich, czyli ćw. 5, 6 i 7, oraz wymagające pracy z tekstem powieści Balzaka (ćw. 4).
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel prosi wybranych uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się…, nauczyłem się...
Praca domowa:
Przyjrzyj się dziełu Gustave’a Courbeta i napisz w kilku zdaniach, jakie cechy realizmu zawiera obraz Kamieniarze. Co, według ciebie, może mieć wspólnego realizm w sztuce z realizmem literackim? Swoją odpowiedź uzasadnij.
Materiały pomocnicze:
Michał Bachtin, Wokół problemów realizmu, Warszawa 1977.
Erich Auerbach, Rzeczywistość przedstawiona w literaturze Zachodu, Warszawa 1964.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.