Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Narody bez państw. Przebudzenie ludów dawnej Rzeczypospolitej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje pojęcie narodu;
wymienia elementy tożsamości narodowej;
omawia charakterystyczne elementy tożsamości ludów dawnej Rzeczypospolitej;
charakteryzuje proces formowania się poszczególnych narodów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Narody bez państw. Przebudzenie ludów dawnej Rzeczypospolitej”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Chętni lub wybrani uczniowie przygotowują prezentację na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”. Może to być czterech uczniów lub cztery małe (do trzech osób) grupy, każdy z uczniów (albo grup) opracowuje inny naród: 1. – Litwinów, 2. – Ukraińców, 3. – Białorusinów, 4. – Żydów.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Nauczyciel poleca uczniom, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu, które będą stanowiły kryteria sukcesu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jeszcze jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel uzupełnia informacje.
Faza realizacyjna:
Część właściwa lekcji rozpoczyna się od uczniowskich prezentacji. Nauczyciel poleca wybranym osobom z grup (lub ochotnikom), aby zaprezentowali swoje prace przed resztą klasy. Po prezentacjach uczniowie krótko o nich dyskutują, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.
Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Prowadzący zapowiada, że uczniowie obejrzą krótki film, i prosi, aby notowali informacje, które uznają za istotne. Poleca też jednej osobie, aby odczytała polecenie 1: „Bazując na elementach tożsamości narodowej wymienionych w lekcji (pochodzenie etniczne i własny język, kultura niematerialna i materialna, religia, terytorium i wspólnota dziejów) oraz na informacjach z filmu, wybierz dla każdego z czterech omówionych narodów najważniejszy twoim zdaniem element ich tożsamości”. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy czteroosobowe, w których uczniowie będą wykonywali polecenia.
Emisja filmu. Po obejrzeniu filmu uczniowie w grupach wykonują polecenie, a następnie, po ustalonym wcześniej czasie, przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Prowadzący zapowiada uczniom, że będą rozwiązywać ćwiczenia od 1 do 5 – od prostych do trudniejszych. Każdy z uczniów robi to samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy wspólnie się do nich ustosunkowuje. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę dotyczącą kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli?
Na zakończenie prowadzący ocenia prezentacje przygotowane przez uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 6 i 7 z sekcji „Sprawdź się”.
(Dla uczniów chętnych) Wykonaj polecenie 2 dołączone do filmu: „Do jakiej warstwy społecznej miały przemawiać tworzone pod koniec XIX w. dzieła literatury i sztuki? Dlaczego akurat do tej? Napisz krótką rozprawę”.
Materiały pomocnicze:
Pod wspólnym niebem. Narody dawnej Rzeczypospolitej, pod red. M. Kopczyńskiego i W. Tygielskiego, Muzeum Historii Polski, Warszawa 2010.
J. Hrycak, Historia Ukrainy 1772–1999. Narodziny nowoczesnego narodu, Instytut Europy Środkowo‑Wschodniej, Lublin 2000.
A. Eidintas, Historia Litwy, wyd. Eugrimas, Wilno 2013.
V. Shved, J. Grzybowski, Historia Białorusi od czasów najdawniejszych do roku 1991, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2020.
H. Haumann, Historia Żydów w Europie Środkowej i Wschodniej, Wyd. Adamantan, Warszawa 2000.
A. Polonsky, Dzieje Żydów w Polsce i Rosji, tłum. M. Wilk, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2014.
Wskazówki metodyczne:
Film może być wykorzystany przez uczniów przygotowujących prezentacje, a pozostali zapoznają się z nim przed lekcją, podobnie jak z treścią sekcji „Przeczytaj”. Wówczas w trakcie fazy realizacyjnej uczniowie wykonują już bezpośrednio polecenia, bez odtwarzania przez nauczyciela filmu.