Dla nauczyciela
Autorka: Dorota Czarny
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Prawo administracyjne
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
V. Prawo w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
8) odróżnia akty administracyjne od innego rodzaju dokumentów; rozpoznaje, kiedy decyzja administracyjna w Rzeczypospolitej Polskiej jest ważna;
10) przedstawia przebieg postępowania administracyjnego w Rzeczypospolitej Polskiej; analizuje wzory zażaleń na postanowienia organów administracji oraz wzory skarg do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących prawa administracyjnego;
charakteryzuje funkcjonowanie prawa administracyjnego;
ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
mapa myśli;
analiza tekstu źródłowego;
wzajemne odpytywanie się;
odpowiadam za ciebie;
kostka mentalna;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z treścią e‑materiału, aby w czasie lekcji móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji i wykonywać zadania.
Faza wstępna
1. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.
2. Uczniowie w parach mają sformułować własnymi słowami definicję terminu „administracja”. Odpowiedzi uczniów zapisywane są na tablicy.
3. Następnie prowadzący wspólnie z uczniami wybierają tę, która jest najprostsza i najtrafniejsza.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel dzieli klasę na 5 grup. Każda ze swojego grona wybiera osobę koordynującą jej działania.
2. Grupy otrzymują po 4 arkusze, na których będą zapisywać pytania dla pozostałych zespołów.
3. Uczniowie zostają poinformowani, że na lekcji będą pracować metodą „wzajemnego odpytywania się” i „odpowiadam za ciebie”. Uczniowie samodzielnie przygotowują po 3 pytania dla każdej z pozostałych ekip (liczbę pytań dla grup można zwiększyć, wszystko zależy od liczebności klasy i współpracy między uczniami), korzystając z wszystkich możliwych e‑materiałów: podsumowania, schematu i ćwiczeń z tekstami źródłowymi. Zadaniem osoby koordynującej pracę grupy jest przydzielenie poszczególnych materiałów członkom zespołu do przeanalizowania i zapisania przykładowych pytań dla przeciwników. Następnie wszyscy członkowie grupy weryfikują pytania i zapisują na arkuszach.
Gdy grupy pracują, nauczyciel przygotowuje tabelę z punktacją grup.
4. Po wyznaczonym czasie każda z grup zadaje pytania przeciwnikom. Utrudnienie polega na tym, że grupa, która zadaje pytania, wybiera osobę do odpowiedzi. Jeśli odpowie prawidłowo – grupa otrzymuje 2 punkty, jeśli ma problem z odpowiedzią, może wybrać sobie z grupy kolegę do pomocy (metoda „odpowiadam za ciebie”), gdy zostanie udzielona odpowiedź, grupa otrzymuje 1 punkt, jeżeli nie udzieli odpowiedzi – 0 punktów.
5. Gdy grupy wyczerpią wszystkie przygotowane pytania, następuje podsumowanie.
6. Uczniowie samodzielnie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia. Następnie w grupach 3–4‑osobowych porównują swoje odpowiedzi.
Faza podsumowująca
1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel rzuca kostkę do jednego z uczniów i prosi go o jej złapanie oraz udzielenie odpowiedzi na pytanie, które na niej zobaczył.
Napisy na ściankach kostki:
1 – Czego jeszcze chcesz się dowiedzieć podczas dzisiejszej lekcji?
2 – Jak, twoim zdaniem, najlepiej nauczyć kogoś tego materiału?
3 – Co z tej lekcji jest dla ciebie ważne?
4 – Co zaskoczyło cię na dzisiejszej lekcji?
5 – Co z tej lekcji powinniśmy zapamiętać?
6 – ?
Jeśli wypadnie znak zapytania, uczeń sam wybiera pytanie, które chciałby zadać. Następnie odrzuca kostkę do następnej osoby.
2. Grupa, która uzyska najwyższą liczbę punktów, otrzymuje oceny cząstkowe (nauczyciel przed pracą w grupach może przedstawić kryterium oceniania grup, wówczas wszyscy uczniowie i wszystkie grupy zostaną ocenione).
Praca domowa:
Wykonaj samodzielnie pozostałe ćwiczenia w e‑materiale.
Utrwal powtarzany materiał do sprawdzianu.
Materiały pomocnicze:
Alicja Plucińska‑Filipowicz, Tomasz Filipowicz, Artur Kosicki, Uruchomienie postępowania administracyjnego przez organy budowlane w aspekcie skutków czynności organu albo podmiotu mającego interes prawny, 12.12.2015, czasopisma.beck.pl.
Zofia Duniewska, Barbara Jaworska‑Dębska, Ryszarda Michalska‑Badziak, Ewa Olejniczak‑Szałowska, Prawo administracyjne: Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Warszawa 2013, s. 217.
Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2007.
Uchwały NSA, orzeczenia.nsa.gov.pl.
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, prawo.sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, prawo.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Zasoby multimedium można wykorzystać do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.