Autorka: Dorota Czarny

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Prawo administracyjne

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

V. Prawo w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

8) odróżnia akty administracyjne od innego rodzaju dokumentów; rozpoznaje, kiedy decyzja administracyjna w Rzeczypospolitej Polskiej jest ważna;

10) przedstawia przebieg postępowania administracyjnego w Rzeczypospolitej Polskiej; analizuje wzory zażaleń na postanowienia organów administracji oraz wzory skarg do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących prawa administracyjnego;

  • charakteryzuje funkcjonowanie prawa administracyjnego;

  • ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • mapa myśli;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • wzajemne odpytywanie się;

  • odpowiadam za ciebie;

  • kostka mentalna;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z treścią e‑materiału, aby w czasie lekcji móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji i wykonywać zadania.

Faza wstępna

1. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

2. Uczniowie w parach mają sformułować własnymi słowami definicję terminu „administracja”. Odpowiedzi uczniów zapisywane są na tablicy.

3. Następnie prowadzący wspólnie z uczniami wybierają tę, która jest najprostsza i najtrafniejsza.

Faza realizacyjna

1. Nauczyciel dzieli klasę na 5 grup. Każda ze swojego grona wybiera osobę koordynującą jej działania.

2. Grupy otrzymują po 4 arkusze, na których będą zapisywać pytania dla pozostałych zespołów.

3. Uczniowie zostają poinformowani, że na lekcji będą pracować metodą „wzajemnego odpytywania się” i „odpowiadam za ciebie”. Uczniowie samodzielnie przygotowują po 3 pytania dla każdej z pozostałych ekip (liczbę pytań dla grup można zwiększyć, wszystko zależy od liczebności klasy i współpracy między uczniami), korzystając z wszystkich możliwych e‑materiałów: podsumowania, schematu i ćwiczeń z tekstami źródłowymi. Zadaniem osoby koordynującej pracę grupy jest przydzielenie poszczególnych materiałów członkom zespołu do przeanalizowania i zapisania przykładowych pytań dla przeciwników. Następnie wszyscy członkowie grupy weryfikują pytania i zapisują na arkuszach.

Gdy grupy pracują, nauczyciel przygotowuje tabelę z punktacją grup.

4. Po wyznaczonym czasie każda z grup zadaje pytania przeciwnikom. Utrudnienie polega na tym, że grupa, która zadaje pytania, wybiera osobę do odpowiedzi. Jeśli odpowie prawidłowo – grupa otrzymuje 2 punkty, jeśli ma problem z odpowiedzią, może wybrać sobie z grupy kolegę do pomocy (metoda „odpowiadam za ciebie”), gdy zostanie udzielona odpowiedź, grupa otrzymuje 1 punkt, jeżeli nie udzieli odpowiedzi – 0 punktów.

5. Gdy grupy wyczerpią wszystkie przygotowane pytania, następuje podsumowanie.

6. Uczniowie samodzielnie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia. Następnie w grupach 3–4‑osobowych porównują swoje odpowiedzi.

Faza podsumowująca

1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel rzuca kostkę do jednego z uczniów i prosi go o jej złapanie oraz udzielenie odpowiedzi na pytanie, które na niej zobaczył.

Napisy na ściankach kostki:

  • 1 – Czego jeszcze chcesz się dowiedzieć podczas dzisiejszej lekcji?

  • 2 – Jak, twoim zdaniem, najlepiej nauczyć kogoś tego materiału?

  • 3 – Co z tej lekcji jest dla ciebie ważne?

  • 4 – Co zaskoczyło cię na dzisiejszej lekcji?

  • 5 – Co z tej lekcji powinniśmy zapamiętać?

  • 6 – ?

Jeśli wypadnie znak zapytania, uczeń sam wybiera pytanie, które chciałby zadać. Następnie odrzuca kostkę do następnej osoby.

2. Grupa, która uzyska najwyższą liczbę punktów, otrzymuje oceny cząstkowe (nauczyciel przed pracą w grupach może przedstawić kryterium oceniania grup, wówczas wszyscy uczniowie i wszystkie grupy zostaną ocenione).

Praca domowa:

Wykonaj samodzielnie pozostałe ćwiczenia w e‑materiale.

Utrwal powtarzany materiał do sprawdzianu.

Materiały pomocnicze:

  • Alicja Plucińska‑Filipowicz, Tomasz Filipowicz, Artur Kosicki, Uruchomienie postępowania administracyjnego przez organy budowlane w aspekcie skutków czynności organu albo podmiotu mającego interes prawny, 12.12.2015, czasopisma.beck.pl.

  • Zofia Duniewska, Barbara Jaworska‑Dębska, Ryszarda Michalska‑Badziak, Ewa Olejniczak‑Szałowska, Prawo administracyjne: Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Warszawa 2013, s. 217.

  • Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2007.

  • Uchwały NSA, orzeczenia.nsa.gov.pl.

  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, prawo.sejm.gov.pl.

  • Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, prawo.sejm.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Zasoby multimedium można wykorzystać do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.